Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elcyklar ska minska antalet bilresor

/
  • Östersunds kommun satsar på elcyklar. Tio stycken ska köpas in under våren. ”Den klarar egentligen hur branta backar som helst utan att man blir svettig”, berättar Petter Björnsson på Grön trafik. Foto: Håkan Luthman

Östersunds kommun köper in tio nya elcyklar. Tanken är att de bland annat ska användas av hemtjänsten i kommunen.
– Vi ser en stor potential att få ner antalet korta bilresor.

Annons

Det säger Petter Björnsson på Grön trafik på Östersunds kommun.

Kommunen har haft en cykel med extra elmotor för test under ett antal månader och ett flertal enheter har lovordat fordonet.

En enhet inom hemtjänsten har till och med sagt att den skulle kunna spara in på en bil om de istället fick en egen elcykel.

Vad är då grejen med en elcykel?

Petter Björnsson berättar att den är lite mer stabil en än vanlig cykel. Just den som kommunen testat väger drygt 20 kilo och har åtta växlar. Det som ger cykeln en extra skjuts är en liten elmotor som sitter vid trampdrevet – en motor som är kopplad till ett batteri på ett par kilo.

– Det är inga problem alls att rulla igång och den klarar egentligen hur branta backar som helst utan att man blir svettig.

När cykeln väl har fått upp farten kommer motorn att hjälpa till upp till 25 kilometer i timmen, efter det får benen göra jobbet själv.

– Går det fortare med en elmotorn påslagen, räknas den som en moped, berättar Petter Björnsson.

Kommunen går nu ut och upphandlar tio nya cyklar – en upphandling som beräknas vara klar om ett par veckor. Och lagom till snösmältningen ska de vara på plats i Östersund.

Flera verksamheter har efterfrågat elcykeln som bland andra Mika, hemtjänsterna i Torvalla, Odenslund, Brunflo och Torvalla samt gatukontoret.

Mer läsning

Annons