Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekologisk mjölk ska stärka Milko

De ekologiska råvarorna ska bära Milko i en allt tuffare konkurrenssituation.

– Vi har råvaror i världsklass. Det måste marknadsföras bättre, menar Göran Henriksson, vd.

Annons

Konsumenten dricker allt mindre mjölk i Sverige, samtidigt som de utländska produkterna växer på marknaden. Detta har tvingat Milko att effektivisera sin verksamhet. Nye vd:n Göran Henriksson har redan verkställt det första steget i ett besparingsprogram på 180 miljoner kronor. Alla viktiga funktioner, så som huvudkontoret, finns nu i Östersund.

– Flytten till Östersund har inneburit en effektivisering rent organisatoriskt. Det är en del vi måste fortsätta att titta på, säger Henriksson.

Personalstyrkan hos Milko har minskat från 900 till 700 personer, som en del i besparingsprogrammet. Veckotidningen Land gör gällande att ytterligare 100 ska bort.

– Den effektiviseringen vi gör ser just nu ut att innebära att det blir en personalminskning. Men det är ingenting beslutat om den saken, påpekar dock Henriksson.

En annan del i Milkos nya strategi för att möta en hårdnande framtid, är att etablera sig utanför Milkoland. Företaget vill ta marknad norrut och i Umeå.

– Vi finns ju redan över i stort sett hela Sverige, men det gäller som sagt att etablera oss utanför Milkoland. Vi har ju i dag också en viss export, bland annat till Ryssland.

Konsumentmassan har samtidigt rört sig mycket mot ekologiska produkter den senaste tiden. Det är något som Göran Henriksson tror gynnar Milko.

– Vi har råvaror i världsklass och bra djurhållning där korna får dricka friskt vatten. Vi har också den största andelen ekologiska varor på marknaden.

Den ekologiska prägeln på produktionen är också något som Milko kan marknadsföra bättre, tycker Henriksson.

– Vår fördel är att vi har mycket ekologiska produkter, och det måste fram bättre, avslutar Göran Henriksson.

Mer läsning

Annons