Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekokött på nätet en bra affär

/
  • Bonden Mats Hallquist tror att folk köper hans ekologiska kött mycket på grund av att det håller en annan kvalitet än vanligt kött som till exempel inte fått hänga och möras.Foto: Håkan Luthman
  • Den nya försäljningsidén med köttlådor har visat sig bli en lyckad satsning.
  • På gården finns för tillfället 45 dikor och normalt ungefär 105 djur som ska gå på slakt.

Försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren. Något som bonden Mats Hallquist från Ålsta utanför Fåker har märkt av. Inte minst efter lanseringen av köttlådor via internet.

Annons

Statistiska centralbyrån, SCB, har tagit fram siffror för 2008 som visar att handeln med ekologiska livsmedel och alkoholfria drycker ökade mycket jämfört med året innan. SCB:s statistik visar att den ekologiska livsmedelsförsäljningen förra året låg på 3,4 procent av den totala försäljningen. Det innebär en ökning med drygt 30 procent jämfört med 2007 års försäljning.

SCB:s statistik berättar också att försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat betydligt mer än antalet ekologiska produkter i butikernas sortiment.

För köttbonden Mats Hallquist kommer den stora ökningen inte direkt som någon överraskning.

– Jag har ingen aning om hur mycket mer försäljning det blivit men det är helt klart att det måste öka. Det ligger i tiden helt enkelt.

Han driver sedan mitten på 90-talet en gård där han föder upp nötdjur med ekologiska metoder. På gården finns för tillfället 45 dikor och normalt ungefär 105 djur som ska gå på slakt.

Mats Hallquist berättar att det som köttbonde ibland kan vara svårt att få extra betalt för ekologiskt kött som uppfyller Krav-märkningens regelverk.

– Om jag skickar till slakteriet i Hammerdal och använder deras distribution så går det ut som vanligt konventionellt kött i butikerna.

Mats Hallquist hoppas att den ordningen ska ändras framöver så att hans och andra ekologiska bönders kött kan märkas och säljas till ett lite högre pris i butikerna. Men han har också hittat en alternativ försäljningsmetod.

– Vi erbjuder köttlådor som vi säljer via nätet, förklarar han.

Sedan i februari i år har cirka en fjärdedel av Mats Hallquists slaktade tjurar hängmörats och paketerats för att levereras i lådor som kunderna kan beställa via nätet. Vid den senaste utlämningen i torsdags så levererades över 50 lådor.

– Vi har flera lådor med olika innehåll. Vissa väger tio kilo medan andra väger mindre, säger Mats och berättar att han aldrig hade kunnat tro att lådförsäljningen skulle gå så bra som den gjort.

Han hoppas i framtiden kunna sälja det mesta av sitt kött på liknande sätt och på så sätt leverera vad han anser är kött av betydligt bättre kvalitet än det som säljs i butik.

Mer läsning

Annons