Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter fem år kan olaglig tvåhjuling bli laglig cykel

/
  • Elisabeth Fröling tycker att Segway är ett bra fordon som kan användas av många. ”Den är smidig, tar ingen plats och det går att vända på en femöring. Det var korkat att förbjuda den”, säger hon. Foto: Håkan Luthman
  • Förra sommaren köpte Elisabeth Fröling en Segway som då förbjöds. Hon har sedan fått dispens. ”När jag vill något så kämpar jag för det”, säger hon.Foto: ulrika andersson

Den eldrivna tvåhjulingen Segway bör klassas som en cykel. Det menar Vägverket, som efter fem år har lämnat ett förslag till regeringen.
– Då blir jag plötsligt cyklist, säger Elisabeth Fröling som äger en Segway.

Annons

Tidigare har Vägverket diskuterat om Segway borde klassas som moped men så blev det aldrig. I stället tog det dem fem år att komma på att den skulle klassas som en cykel.

– Det är ganska otroligt. De sitter på Vägverket i fem år och kliar sig i huvudet, till sist kommer de på att det är en cykel, säger Elisabeth Fröling

– De enda likheterna är att båda har två hjul, fortsätter hon.

Förslaget från Vägverket innebär att Segway ska ses som en utveckling av cykeln. Även eldrivna rullstolar, permobiler, klassas som cykel.

Om förslaget går igenom räcker det med en ringklocka och broms för att få köra en Segway.

– Men det borde inte ha tagit fem år för dem att komma fram till att det är en cykel, säger Elisabeth Fröling.

Hon har länge engagerat sig i att Segways ska få användas av alla. Hon har själv diagnosen MS och använder sig därför av den eldrivna tvåhjulingen när hon ska gå långt.

LT har tidigare berättat hur Elisabeth Fröling fick dispens att köra Segway. När hon skaffade den sommaren 2007 fick alla använda den, men sedan satte Vägverket och Rikspolisstyrelse stopp.

– De beslutade att den skulle förbjudas för att de inte kunde bestämma sig för vad det var för fordon, säger Elisabeth Fröling.

Därefter fick Segways bara köras inom inhägnat område och inte i trafiken. Men Elisabeth Fröling är envis och sökte därför dispens.

– När jag vill något så kämpar jag för det, säger hon.

För att få det krävdes läkarintyg och att hon gjorde en synundersökning. Elisabeth Fröling blev sedan först i Sverige att få dispens. Hon är glad att det nu har lämnats ett förslag som innebär att Segway kan bli tillåtet för alla att använda.

– Den är smidig, tar ingen plats och det går att vända på en femöring. Det var korkat att förbjuda den, säger hon.

Till och med polisens bombtekniker använder Segway när de ska ta sig fram till misstänkta bomber. De har fyra stycken som är målade och märkta som en polisbil.

Mer läsning

Annons