Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

E45 föreslås bli en teststräcka för elbilar

/
  • Kjell Wroblewski och Gunnar Svensson kunde inte ha en bättre bil än sin elbil. – Vi kör ju bara mellan 2 och 5 mil per dag så det är ju perfekt, säger Kjell.    Foto: Henrik Flygare

Socialdemokraterna i landet vill satsa 50 miljoner kronor för att E45 ska bli en teststräcka för elbilar. Bra initiativ tycker Anne Sörensson på projektet Grön trafik i Östersund.

Annons

I ett pressmeddelande tidigare i veckan gick socialdemokraterna ut med budskapet att partiet vill satsa 50 miljoner kronor på att bygga ut infrastrukturen för elbilar.

Tanken är att E45:an mellan Göteborg och Arvidsjaur i framtiden ska kunna fungera som en teststräcka för så kallade elhybridbilar.

För att kunna köra elbil längs E45 så krävs ett antal laddstationer. I det förslag som socialdemokraterna presenterar så planeras 25 laddstationer längs den 125 mil långa sträckan som efter Arvidsjaur ska vika av mot Arjeplog. Tanken är också att de kommuner som ligger utmed E45 ska vara med och finansiera satsningen.

Anne Sörensson är projektledare på Grön trafik inom Östersunds kommun. Hon ser positivt på initiativet.

– Det är väldigt positivt om man vill satsa på elbilar och andra typer av miljöbilar. Det välkomnar vi särskilt om staten kan vara med och satsa pengar.

Anne Sörensson berättar att Östersunds kommun redan i dag är involverad i en satsning som rör elbilar och som gäller vägsträckan mellan Sundsvall och Trondheim. Hon tror att Norrland som region kan ha en viss fördel när det gäller att få fler elbilar i drift.

– Här uppe har vi redan i dag en utbyggd struktur av motorvärmare som inte finns på samma sätt i södra Sverige. Det skulle man kunna dra nytta av.

Östersunds kommun äger i dag bara en elbil. Fastighetsskötarna Kjell Wroblewski och Gunnar Svensson kör sedan många år en Citroën Berlingo som drivs med enbart en elmotor. De har fått erbjudande om att byta till en ny gasbil men har valt att behålla sin gamla trotjänare.

– Innan vi fick den här bilen så tänkte man ju att; jaha vad ska de nu lura på oss för skit, säger Kjell Wroblewski och berättar att han snabbt fick ändra uppfattning.

Mer läsning

Annons