Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

E-handeln blomstrar i lågkonjunkturen

I skuggan av lågkonjunkturen har den svenska e-handeln fortsatt goda tider och siffrorna pekar uppåt även framöver.

Annons

DIBS e-handelsindex publiceras i dag. Det visar bland annat att svenskarna e-handlar för 54 miljarder per år och storförbrukarna står för hälften.
Undersökningen av köpvanorna visar att 4, 8 miljoner svenskar e-handlat det senaste halvåret.
Om man ser till omsättningen så är det främst resor och hotellbokningar som folk köper. Näst största kategorin är elektronik och på tredje plats kommer kläder och skor som motsvarar 11 procent av svenskarnas totala e-handel.
De flesta konsumenter handlar på nätet för att nå lägre priser, slippa öppettider eller för att det är lättare att jämföra priser på en marknad där utbudet dessutom är mycket omfattande.
Och det finns en rejäl tro på fortsatt tillväxt bland onlineföretagen. 90 procent av de svenska e-butikerna förväntar sig att handeln ska öka under det kommande året.
Dessutom blir alltfler intresserade av att köpa varor från andra länder. En fjärdedel av alla svenskar har handlat från en utländsk sida. Köpmönstren tolkas så att större vana att handla på nätet leder till ökat intresse för utländska sajter.

Mer läsning

Annons