Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Driften av skoterlederna är en svårlöst knäckfråga

En enhetlig avgift för alla skoteråkare som kör på skoterleder – det är årets, och nästa års, största skoterfråga.

– Betalningssystemet, som det ser ut i dag, är inte gångbart. Nu måste man i princip ha med sig bankfacket för att kunna göra en långtur med skotern, säger Jan Sund, general- sekreterare för Sveriges snöskoteråkares central- organisation, SSCO.

Annons

LT berättade i går om den utredning som nu är på tapeten angående en skoterled genom hela Jämtland och Härjedalen.

En sådan led har diskuterats länge och skulle kunna lyfta skoterturismen som i dag bedöms omsätta cirka en miljard kronor enbart i länet.

För snöskoteråkarna är frågan om en transitled genom länet högst angelägen.

Jan Sund på SSCO i Östersund säger att det i dag finns ungefär 330 000 registrerade skotrar i landet; en fördubbling sedan början av 1990-talet. Dessutom är många av dem hälften så bensinslukande i dag jämfört med bara för ett decennium sedan.

– Sedan början av 1990-talet har antalet registrerade snöskotrar fördubblats i landet och det skapar självklart ett stort tryck på ledsystemen. Långturer har plötsligt blivit mer intressant, säger han.

Knäckfrågan är dock inte hur man kan binda samman ett enhetligt skoterledsystem. Det är hur driften av lederna ska finansieras och om det är möjligt att utverka ett gemensamt betalningssätt.

Den som vill ta en långtur på skoter från Dalarna och uppåt genom länet kommer, enligt SSCO, att stöta på upp till fem sex olika betalningssystem på lederna. Funäsdalen har en avgift, Lofsdalen en annan, västra Åredalen ett tredje och Frostviken ett fjärde – för att nämna några.

– En sådan resa skulle gå lös på 600 till 700 kronor bara i avgifter. Så ska det inte få vara. En avgift måste gälla för hela länet och landet.

– SSCO har inskrivet i sin policy att vi ska verka för att det införs ett enhetligt betalningssystem för skotertrafiken på våra leder i landet så att man slipper stanna och betala vid varje gräns, fortsätter Jan Sund.

Snofed, Sveriges snöskoterägares riksförbund, har bland annat förordat att samtliga skoterägare ska betala en avgift per år, ungefär som ett jaktkort.

– Vi måste förstå att det är vi skoterägare som måste stå för notan. Samtidigt är det svårt att begära att även de som bara kör några mil i skogen per år ska vara med att betala. Å andra sidan har vi en vägtrafikskatt som inte tar hänsyn till hur mycket eller hur lite man kör.

Hur skoterfolket själva ställer sig till en eventuell framtida avgift och hur ett gemensamt betalningssystem ska se ut, kommer att diskuteras i ett seminarium, Transitleder.se, i Funäsdalen den 25 januari nästa år.

– Men vi måste ha ett system som alla accepterar och alla anser vara rimligt.

Mer läsning

Annons