Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dömer ut bytänkande om affärerna ska blomstra

/
  • – Turismen känner inga gränser. Jobba tillsammans, säger Mattias Wikner som kombinerar träproduktion och konferensverksamhet i sitt och syskonens företag  i Persåsen.Foto: Håkan Luthman

Samverkan mellan företag på en ort ger bättre fart på affärerna än om var och en jobbar på egen hand.

Annons

Två företagare som verkar i den andan tog upp tråden när Näringslivsveckan drog i gång i Östersund i går.

– Jobba tillsammans. Kunderna vill besöka flera spännande platser på en ort och turismen känner inte av några gränser.

– Men det finns ett ganska utbrett bytänkande där man är glada att få folk till sin lilla by.

Det säger Mattias Wikner som driver besöksanläggningen i Persåsen tillsammans med sina syskon.

Säsongerna är korta vilket i förlängningen är ett problem när alla vill få ut sin del av kakan, konstaterar han. Hur säsongerna kan bli längre är en utmaning för branschen och komplettering med ny verksamhet kan vara en del av lösningen. Anläggningen i Persåsen är uppbyggd både kring besöksnäring och tillverkning av träprodukter.

– Dom hänger ihop. Kälkåkning i backe har blivit en viktig del av vår konferensverksamhet och är jättepopulärt även i familjer.

– Möjligheten att pröva på hantverk i verkstan är också något som lockar besökare när de upptäcker vad som tillverkas här, säger Mattias Wikner.

I företagets framtidsvision ingår att utveckla båda bitarna.

– Träverksamheten går väldigt bra och vi har inte märkt någon lågkonjunktur.

– Däremot har vi ett dramatiskt tapp i beläggning i konferensverksamheten, säger Mattias Wikner.

Föllinge Såg drivs av Martin Helmersson och Dan Eliasson. Martin är nominerad till Årets unga företagare på Guldgalan på fredag.

Andra tongångar hördes när de tog över företaget för åtta år sedan. ”Gå inte in i det där”, fick den tidigare skogsarbetaren Martin och lantbrevbäraren Dan höra från sin ekonomiska rådgivare. Men killarna trodde mer på sina egna förmågor och hårdbelånade bohagen.

För att få fart på affärerna var de tvungna att öka omsättningen rejält. Det lyckades och företaget är numera en välsorterad byggvaruhandel med jakt, fiske- och fritidsartiklar samt sju anställda.

– På bygden körde alla företag sin linje. Vi provade direkt att vända läget och kontaktade alla tänkbara kunder, säger Martin Helmersson som har en filosofi om att samarbete mellan företag gynnar affärsutvecklingen.

– Första tiden var det tungrott, bara blåjobb. Efter två år kom bollarna på plats med samarbete mellan företagen.

– Vi fick mycket förfrågningar på vägtrummor och har ruggigt stor omsättning på virke nu. Efterhand har vi fått kunder i hela Jämtland och ute i världen, säger Martin Helmersson.

De har köpt ett företag i Dalarna som tillverkat fjällpulkor i trä och den produktionen är tänkt att tas upp i Föllinge framöver. Vid nyår ska prototypen till en plastvariant av fjällpulkan vara utvecklad.

Mer läsning

Annons