Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Doktorsutbildning tar Etours turismforskning till nya nivåer

/
  • ”Evenemang är ett hett forskningsområde i dag med allt från alpina VM till skidskytte och Storsjöyran. Hur upplever besökarna evenemanget? Vilka ekonomiska värden finns det? Vad kan arrangören dra för nytta av erfarenheterna?”, säger Bo Svensson, institutschef på Etour.
  • Maria Lexhagen forskar om kundbaserad IT. Just nu undersöker hon, på uppdrag av Skistar och Åreföretagarna, hur besökarna på deras webbplatser beter sig som de gör.
  • Xxxxx
  • ”Det är utförsåkningen och skoteråkningen som driver fjällturismen. Anledningen är tillgängligheten; en bra infrastruktur som gör att man relativt snabbt och enkelt kan ta sig till och från fjällvärlden”, säger Peter Fredman, professor på Etour.
  • Maria Lexhagen forskar om kundbaserad IT. Just nu undersöker hon, på uppdrag av Skistar och Åreföretagarna, hur besökarna på deras webbplatser beter sig som de gör.

Etour är Nordens ledande turistforskningsinstitut och alldeles nyligen upphöjdes turismvetenskapen till att bli ett helt egen forskningsområde inom Mittuniversitetet.

Annons


I dag är 20 forskare kopplade till Etour som forskar i så skilda ämnen som naturturism och produktutveckling till motivation bland säsongsanställda och kunders nytta av internet.

”Optimismen tycks stor inom turistnäringen inför sommaren. Det finns goda anledningar till det. Kronan är billig och Sverige ett relativt billigt land att vistas i. Dessutom tycks vi vara inne i ett slags framgångsvåg gällande tillströmningen av internationella besökare, kurvorna pekar uppåt”.

Bo Svensson, institutchef på turistforskningsinstitutet Etour, skrev ett tämligen optimistiskt nyhetsbrev inför sommaren i år. Detta mitt i lågkonjunktur och mitt i en finanskris som ännu inte har återhämtat sig.

Hur gick det då?

– Globalt sett kan vi se att turismen står emot ganska bra. Resandet är ändå ofta väldigt högt prioriterat. Man kan nog se en viss minskning, men inte något ras, säger Bo Svensson på sitt kontor när LT träffade honom och informatören Anders Mossing.

– Här i landet kan vi se att svensk turism rapporterar ganska positiva siffror. Kostnadsmässigt är Sverige inte heller ett så dyrt land att turista i.

Det var bara för någon vecka sedan som det stod klart att Etour och turismvetenskapen fått ett nytt erkännande. Turismvetenskapen blev ett nytt forskningsämne och blir ännu hårdare knuten till Mittuniversitetet i Östersund.

– Vi kan utbilda egna doktorer nu och det är en ny dimension. Det här gör Etour till en komplett forskningsmiljö med utbildning från grunden upp till doktorandnivå.

30 minuter med Bo Svensson visar att turismvetenskapen är bra mycket bredare än att göra djupintervjuer med tillresta turister eller undersöka förekomsten av utländska skidåkare i Härjedalen.

Doktoranden Maria Lexhagen, i grunden marknadsförare och företagsekonom, forskar exempelvis om vilken nytta turistföretag kan ha av internet.

Med internets intåg för sisådär 15 år sedan, har turistkunder kunnat läsa på om platser, priser och boenden på ett helt annat sätt än tidigare. Enligt Maria Lexhagen förutspåddes en tidig död för resebyråerna; så har dock inte blivit fallet.

– Det behövs fortfarande kompetent vägledning vid köp av en turistisk produkt. Skillnaden i dag är att resebyråerna får en mycket mer påläst kund.

Just nu forskar hon på uppdrag av Skistar och Åreföretagarna om kundbaserad innovation. Kortfattat går det ut på att Maria Lexhagen plockar ut så kallade loggfiler – små avtryck som varje besökare gör på hemsidan. Där kan hon analysera hur internetbesökarna kom in på webbplatsen, vad de sökte efter och hur länge de var där.

Det handlar om att göra hemsidorna mer användarvänlig till gagn för såväl kunden som turistföretaget.

– Med det här projektet vill vi öka kunskapen om hur besökarna beter sig.

Peter Fredman är en annan forskare på Etour som håller i det nationella forskningsprogrammet ”Friluftsliv i förändring”. Han konstaterar bland annat att det är två län i landet som ligger i framkant vad gäller fjällturismen: Jämtland och Dalarna.

– Det är utförsåkningen och skoteråkningen som driver fjällturismen. Anledningen är tillgängligheten; en bra infrastruktur som gör att man relativt snabbt och enkelt kan ta sig till och från fjällvärlden.

Hans forskning visar också att vi rör oss mer – eller mer specifikt: promenerar.

– Vi ägnar oss mer åt att vara ute och gå och vandra i dag än på exempelvis 1970-talet. Men det är de äldre som gör det. De yngre är mer specialiserade åt äventyrshållet. Som cyklingen i Åre som är mycket teknikberoende.

Mer läsning

Annons