Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dålig ljudmiljö ger barnen en sämre start i livet.

/
  • Therese Rotvall passar på att städa bordet efter lunchen medan Adam, Ella, Olle, Elissa, Ella, Isak och Siri sysselsätter sig själva vid pysselbordet.
  • Adam, Ella, Olle och Elissa beundrar varandras teckningar.

Skolan och förskolan har ofta ljudnivåer på 70 decibel, vilket är jämförbart med verkstadsindustrin. I dessa miljöer ska barnen växa upp, lära sig nya saker, lösa problem, vara kreativa, nyfikna och uppmärksamma, samt lyssna och kommunicera. Det är inte bara en utmaning. Det är riktigt dåliga odds.

Annons

Alla skolor och förskolor Länstidningen har talat med säger sig känna igen de problem som Hörselskadades Riksförbund beskriver. Ljudnivån är för hög och lokalerna är inte gjorda för den verksamhet som bedrivs. På Lövberga förskola finns tre barngrupper med arton barn i varje grupp. De 54 barnen är i åldrarna ett till fem år. När Länstidningen hälsar på har man precis ätit lunch, de minsta har lagt sig för att sova middag och de stora barnen sitter runt bordet och ritar.

– Ja, det här är lugnaste perioden då alla är lite trötta efter maten, säger förskollärare Therese Rotvall. Livligast är det när vi går från en aktivitet till en annan.

Therese Rotvall berättar att de själva försöker förbättra ljudmiljön med olika åtgärder:

– Vi har köpt in tassar till möblerna och ljuddämpande dukar till matbordet. Vi pratar om att man ska försöka tala en i taget, sänka volymen och så vidare. Men det är klart, lokalerna är ju inte så väl anpassade och ljudvolymen kan bli rätt hög ibland. Många i personalen känner av det.

Hur upplevs då arbetsmiljön av barnen?

– Det vet man inte. De är för små för att kunna uttrycka vad de känner.

Mer läsning

Annons