Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Callcenterföretag med 134 anställda i konkurs

/
  • ”Det här känns inte roligt med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut just nu”, säger Jimmy Strömqvist. Han har arbetat vid Aditro i fyra år och hörde till dem som inte berördes av varslen i våras. Men nu ser det mörkare ut.  Foto: Ulrika Andersson

Jobben för 134 anställda i callcenterföretaget Go Excellent i Östersund hänger i luften sedan företaget försattes i konkurs i går.

– Det är svårt att svara på hur länge verksamheten fortgår och nu har den har den övergått till konkursförvaltaren, säger Go Excellents koncernchef Lars Nilsson.

Annons

Företagets eget pressmeddelande drar ned rullgardinen för egen del. ”Go Excellent avvecklar verksamheten i Östersund” står det i rubriken.

Därmed utraderas verksamheten på mindre än ett år, hos en av Östersunds största privata arbetsgivare.

I våras varslades 240 anställda när Go Excellent tog över från Aditro.

Under helgen och till veckan ska konkursförvaltaren Marika Rindborg jobba för att försöka hitta nya ägare.

I samband med en presskonferens på eftermiddagen i går konstaterade vd Lars Nilsson att företaget misslyckats med att hitta nya kunder till de anställda i Östersund.

Det har lett till stora problem med lönsamheten i Östersund där omsättningen uppges ha rasat från 100 miljoner till 40 miljoner på nio månader.

– I sex månader har vi arbetat intensivt för att hitta nya kunder.

– Men vi har inte hittat en stor kund att placera i Östersund, säger Lars Nilsson.

Verksamheten i Östersund har bedrivits i eget bolag, i en av de tidigare kasernerna på Stadsdel norr. Lokalerna byggdes om för Aditro när man ville samla allt på ett ställe i Östersund.

Övriga elva enheter i Norden berörs inte av konkursen.

Ledningen hänvisar till att Östersundsenheten belastar företaget med ”betydande förluster” som man vill få stopp på. All kraft och energi ska läggas på att utveckla övriga delar i företaget.

Go Excellent är ett av de tre ledande i callcenterbranschen i Norden med verksamhet på 13 orter och 3 000 medarbetare på lönelistan.

Kommer de anställda att erbjudas jobb på andra orter?

– Vi får se utifrån diskussioner med konkursförvaltaren, säger Lars Nilsson.

– De anställda i Östersund har presenterat bra kvalitet och att det blir så här beror på en tillfällighet, enligt Lars Nilsson.

Den ”tillfällighet” han refererar till hänger ihop med att man tappat stora kundvolymer i just Östersund.

Att låta denna tillfällighet passera, i väntan på att det eventuellt lossnar, bedöms gå ut över koncernens övriga delar på ett sätt man inte har råd med.

Nu koncentreras verksamheten i Sverige till Piteå och Kalmar. Östersundenheten har svarat för fem procent av koncernens omsättning.

Mer läsning

Annons