Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busstrafiken i Östersund dyrare än planerat

Miljö- och samhällsnämnden behöver få ett tillskott på 1,7 miljoner för att kunna betala för kollektivtrafiken nästa år. Om inte de får pengarna motsvarar det nedskärningar av hälften av bussturerna i båda riktningarna mellan Brunflo och Östersund på vardagarna.

Annons
Det innebär en minskning av antalet turer från nuvarande 34 stycken till 16 turer. Motsvarande siffra för trafiken mellan Östersund och Lit innebär en minskning från 25 turer till 12.
Orsaken till behovet av tillskott är att Östersund kommuns uppräkning av kostnaderna inte stämmer överens med verkligheten, det vill säga de faktiska kostnaderna som Länstrafiken har.
– Vi har årlig uppräkning för kollektivtrafiken med två procent per år. Men kostnaden för tätortstrafiken har räknats upp med fyra procent utifrån branschindex, säger Göte Murén, s, miljö- och samhällsnämndens ordförande.
Bakom branschindex ligger bland annat höjda dieselpriser, som i sin tur också leder till dyrare däck. Personalkostnader är en annan faktor.
– För att behålla nuvarande kollektivtrafik behövs ett tillskott på 1,7 miljoner kronor för nästa år, säger Göte Murén.
Nämnden ska ta upp ärendet om tillägganslag när de har sitt sammanträde idag onsdag.
Varje år i oktober lämnar kommunen en trafikbeställning till Länstrafiken för kommande trafikår. Den nyligen inlämnade beställningen utesluter utökning av landsbygdstrafiken för kommande trafikår. Det finns inga ekonomiska möjligheter för det, står det i trafikbeställningen.

Mer läsning

Annons