Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Busarna är våra värsta motståndare”

/
  • ”En sådan här hemma­-gjord skylt mot skotrar skulle man aldrig hitta  i Skellefteåtrakten där jag är ifrån”, säger Jan Sund. ”Men här i länet finns ett stort skotermotstånd”.Foto: Jan Andersson

Jan Sund är ordförande i Östersunds snöskoterklubb och generalsekreterare i Sveriges snöskoteråkares centralorganisation samt representant i Nationella snöskoterrådet. Från den maktpositionen är han bekymrad över hur en del av skoteråkarna beter sig men samtidigt är han också förundrad över det starka skotermotstånd som finns i länet.

Annons

– Jag brukar säga att det är de snöskoteråkare som kör i fyllan, inte följer de regler som finns och skiter i det mesta som är våra starkaste skotermotståndare. Det är de som gör att många skoterhatare i länet får vatten på sin kvarn.

– Om alla skötte sig efter regelboken skulle det inte innebära några problem med skoteråkningen alls.

De senaste dagarna skoterhändelser med ungdomarna som körde skoter på öppet vatten i närheten av Hallen och de sju som togs för skoterfylleri i Ånn är bara en bråkdel av de händelser som Jan Sund reagerar på.

– När skotertrafiken började på allvar i Sverige i mitten av sextiotalet fanns inga regler alls. Man fick ta en snaps när man var på isen och fiskade och de flesta maskinerna gick bara uppåt 40 kilometer i timmen. Men i takt med att skotrarna blev fler och motorerna starkare började även buskörningen öka och det skapade en massa regler, regler som de flesta följer men som en liten klick fullständigt skiter i. Det gör att skoterförarna har blickarna på sig från de som tycker att skotern är det värsta som finns och kräver nya förbud när det händer något.

Jan Sund tycker att de mest rabiata skoterhatarna i landet finns i Jämtland.

– Ingen annanstans har jag märkt att skotern har sådant motstånd som här. Det måste bero på den klick som inte sköter sig. Själv är jag från Skellefteåtrakten. Där är det en helt annan inställning till skotertrafiken än här.

– Jag tycker det är synd att inte alla jämtar förstår vilken tillgång skotern är bland annat för vår vinterturism. Inte många län kan erbjuda den natur som passar så bra för skoteråkning.

Men Sund tycker alltså att en del skoteråkare får skylla sig själva, eftersom de inte kan lära sig de enkla regler som gäller för skoteråkning.

– Ta bara skoterfylleriet, säger han. 90 procent av alla som är inblandade i skoterolyckor har druckit alkohol. Jag brukar säga att om man fick bort skoterfylleriet så skulle nästan inga andra regler behövas.

Han är också förundrad över att en del skotrar har flera hundra hästkrafter när det är 70 kilometer som gäller som högsta hastighet.

Vad har du för kommentar till skoteråkningen på öppet vatten?

– Ett idiotiskt tilltag, säger han. Men samtidigt så är det lagligt och när en olycka händer har de som blivit drabbade rätt till hjälp utan diskussion. Jag tycker att det är lika farligt att åka skotercross efter vår bana här uppe i Gräfsåsen och det är inte sällan som ambulansen får komma och hämta någon som kört omkull. De kör också på egen risk och det finns alltid en fara med extremåkning inom alla sporter och i alla former.

Men trots allt motstånd mot skotertrafiken tror Jan Sund på en ljus framtid för skoteråkningen i länet.

– Jag tror att bägge lägren får mötas på mitten och börja acceptera varandra. I slutändan kommer det att gynna hela skoternäringen.

Mer läsning

Annons