Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brister hos privat hemtjänst fick personal att säga upp sig

Riktigt nyckelskåp saknades för vårdtagarnas nycklar och hanteringen av deras mediciner var rörig och oklar när Förenade Care i oktober drog igång hemtjänstverksamhet i Östersund. Även förhållandena för den nyanställda personalen var rörig – så rörig att några sade upp sig och anmälde situationen till kommunen.

Annons

Det var 1 oktober i höst som det privata vårdföretaget Förenade Care tog över hemtjänstområden i centrala Östersund ut mot Lugnvik, på uppdrag av kommunen.

Företaget annonserade om flera lediga jobb och flera började i verksamheten. Men för några blev det inte vad de tänkt sig.

I ett anonymt brev till kommunens vård- och omsorgsförvaltning ber de att kommunen ska syna Förenade Care’s verksamhet. Och de vittnar om röriga omständigheter, bristande rutiner och en hård ton mellan företagets chefer och de anställda.

”Dagen då vi skulle börja på denna arbetsplats hade det sagts att allt skulle vara klart. Lokalen, personalrum, datorer, klädskåp och så vidare. Ja, sådant som hör en arbetsplats till. Samt att vi skulle få gå bredvid de som kände till dessa vårdtagare, för att de skulle få en mjuk övergång liksom att vi skulle komma in i arbetet på bästa sätt... Det lät ju bra, men inte var det något klart för vår del och inte blev det någon mjuk övergång heller...”, skriver några av de anställda som valde att säga upp sig i protest.

I brevet listar de flera saker som de anser var bristande:

Nyckelskåpen för vårdtagarnas hemnycklar monterads upp först efter två veckor och det dröjde ytterligare tid innan de togs i bruk. Nycklarna förvarades tills dess i ett arkivskåp som stod olåst under dagen.

Medicinhanteringen strulade. Delegering för utdelande av medicin gavs i början muntligt utan påskrift, skriver de tidigare anställda. Och när en vårdtagares mediciner kom på villovägar fanns inga listor på vem som kvitterat ut dem.

Bara chefer, distriktssköterska, sjukgymnast och arbetsterapeuten fick mobiltelefoner i tjänsten. De som gick runt till vårdtagarna skulle dela på två larmtelefoner och fick inte använda sin egen mobil i arbetet.

Datorerna som skulle användas för dokumentering av vårdtagarna hade inte kommit igång.

Arbetskläder utlovades, men hade ännu inte kommit när de som skrev brevet hade slutat.

Därtill vittnar de tidigare anställda om en hård ton från företagets sida där de uppger att sjukdom, som inte var magsjuka eller dokumenterad migrän, sågs som arbetsvägran.

Enligt de tidigare anställda skulle ansvaret för att hitta vikarier den dagen någon ringde in och sjukskrev sig ligga på de som jobbar den dagen – och inte på chefens ansvar.

Men de här villkoren gick inte ett antal anställda med på.

”Vi hade två val, att stanna kvar, må psykiskt dåligt och bli sjuk med risk att gå ut och göra ett dåligt arbete. Eller att säga upp sig, bli arbetssökande, återfå god hälsa och behålla ett gott samvete gentemot våra vårdtagare.”, skriver de i brevet till Östersunds kommun där de ber kommunen syna Förenade Care’s verksamhet.

De kontaktade även Förenade Care’s ledning samt facket och valde att avsluta sina tjänster.

Mer läsning

Annons