Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bönderna kan få en krona mer för mjölken om butikerna ställer upp

/
  • Per Åsling, styrelseordförande i Milko, vill ge mjölkbönderna ytterligare en krona i ersättning.
  • Men det förutsätter att butikerna är med på åtgärden. Johan Svensson, chef på Ica Kvantum i Östersund, är positivt inställd till Milkos idé. ”Men Milko måste få igenom det här på bred front i alla butiker”, säger han.

Mjölkbönderna i länet tvingas dra åt svångremmen för att klara sig. Men nu kan räddningen vara på väg – i form av ett ”Mjölkhandslag”.
– Den senaste tiden har tvingat oss till extraordinära lösningar, säger Per Åsling.

Annons

Milkos mjölkbönder brottas med ekonomiska problem sedan en längre tid.

– Det är större kris än vad gemene man tror. I dag får Jämtlandsbönderna 59 öre mindre än 1989, säger en mjölkbonde som Länstidningen har pratat med.

Nu vill Milko höja priset på mjölk i butiken med en krona.

Prishöjningen ska kallas ”Mjölkhandslaget” och marknadsförs som en satsning på det öppna landskapet och lokalt producerad mat.

Enligt Milkos styrelseordförande Per Åsling ska hela kronan ska gå till mjölkbönderna.

–Lönsamheten har försämrats akut. Något måste göras. Den här kronan kommer gå oavkortat till de lokala mjölkbönderna, säger han.

Hur kan ni garantera att verkligen hela prishöjningen landar hos Milkos mjölkbönder?

– Det är en trovärdighetsfråga. Vi kommer att öppna böckerna och visa våra siffror.

Vad är problemet?

– Problemet är att mjölkmarknaden blivit allt mer global. De svenska gårdarna är relativt små.

Vad är lösningen?

– Det är att vi får igenom det här Mjölkhandslaget.

Per Åsling är noga med att Milko, trots prishöjningen på mjölk, kommer fortsätta rationalisera och effektivisera sin organisation.

– Vi har ett åtgärdsprogram med stora besparingar som ska spara 150 miljoner på några års sikt. Men det arbetet är något som pågår sedan tidigare, säger han.

Att Milko höjer priset på mjölken tror inte Per Åsling kommer innebära att man får problem att konkurrera med Arla och andra mejerier.

– Nej. Det tror jag inte. Vi är först ut. Vi räknar med att det här kommer skapa en kedjeeffekt över hela landet. Det här är inte ett lokalt problem. Mjölkpriset är ett problem i hela Sverige, säger han.

För att kunna sälja mjölken med en krona högre pris så måste Milko övertyga inte bara kunderna utan även de lokala matbutikerna.

Så här säger Johan Svensson som är butikschef på Ica Kvantum i Östersund om Milkos planer.

– Det är viktigt att ha kvar de lokala bönderna. Det tycker jag absolut, säger han.

Han är försiktigt positivt inställd till Milkos prishöjning.

– Jag är beredd att acceptera det. Men Milko måste få igenom det här på en bred front i alla butiker. Annars blir priset en konkurrensfråga, säger Johan Svensson.

Johan Svensson ser i sin butik hur kunderna uppfattar varor. Han tror att Milko måste vara tydliga med varför man höjer priset.

– Det är också viktigt att man förklarar vad som kommer hända om man inte gör det, säger han.

Mer läsning

Annons