Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bolaget bakom Mittnabotåget kritiseras - bygger järnväg på stulen palestinsk mark

Veolia som kör Mittnabotåget är inblandade i ett hårt kritiserat projekt i Israel. Detta har lett till protester och svartlistning i Europa.

Annons
Även Veolia kritiseras nu hårt av organisationen Diakonia som tillsammans med svenska kyrkan och Swedwatch avslöjade företaget Assa Abloys fabrik i den illegala bosättningen på Västbanken. Anledningen är att Veolia står bakom ett iraeliskt järnvägsprojekt i östra Jerusalem som byggs på stulen palestinsk mark och därmed strider mot internationell rätt.
Det var 2005 som Veolia (då Connex) och Alstom slöt ett avtal med den israeliska staten för att bygga en spårväg som förbinder västra Jerusalem med illegala bosättningar i det ockuperade östra Jerusalem.
Veolia, som kör Mittnabotåget i länet och har verksamhet i 30 länder, kommer att ha ansvaret för driften och underhållet av spårvägen de kommande 30 åren. Kontraktet är värt 500 miljoner Euro. Veolia har skrivit på FN:s policy om ansvarsfullt företagande.
- Vi har tagit för givet att projektet är sanktionerat av FN men nu har vi tagit kontakt med vårt huvudkontor i Paris som är väldigt aktiva i att undersöka om FN policyn har brutits, säger Gunhild Sällvin, informationschef på Veolia i Sverige.
Spårvägen, som kallas Jerusalem Light Rail, är enligt Diakonia inte bara en ny illegal infrastruktur på ockuperat palestinskt territorium utan hindrar även den palestinska befolkningens rörelsefrihet. Samtidigt förbättrar den förbindelserna för invånarna i olagliga bosättningar.
- Men alla, både judar och araber, ska ju kunna dra nytta av spårvägen, säger Gunhild Sällvin.
Amnesty International kritiserade redan 2005 projektet, som har orsakat protester mot Veolias verksamhet i Europa. Bland annat har tåg i Geneve utsatts för blockad av aktivister. I Stockholm är det Veolia som kör tunnelbanan och Lars Dahlberg, (s) 2:e vice ordförande i SL, krävde i går att Veolia utesluts från den pågående tunnelbaneupphandlingen, om inte Veolia genast avbryter sitt folkrättsvidriga projekt.
- Vi har haft ett möte om detta och hoppas givetvis att vi får fortsätta att köra tunnelbanan även under 2009, säger Gunhild Sällvin som tillägger att verksamheten i Jämtland och Sverige annars inte ska påverkas alls av projektet i Jerusalem.

Mer läsning

Annons