Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bokhandeln håller ställningarna i slaget om läsarna

/
  • – Stormarknader som tar in bestsellers och säljer dessa till dumpade priser är svåra att tävla med, säger Mikael Thorssell på Bokia i Östersund. Det är ett exempel på hur bokhandlarna påverkas av andra aktörer som köper in stora volymer.
  • Många titlar säljer fortsatt bra hos bokhandlarna i Östersund, trots konkurrens från nätet och livsmedelshandlare. Anna Andersson på Akademibokhandeln sorterar nyinkomna böcker.
  • – Böcker som tas upp i TV-sofforna får en väldig genomslagskraft på försäljningen i butiken, säger Anna-Karin Kvarnström på Akademibokhandeln.

Konkurrens från internet och stormarknader bidrar till att bokhandelsdöden breder ut sig över landet.

Bokhandlarna i Östersund bedömer ändå att de håller ställningarna eftersom intresset för att läsa böcker är fortsatt starkt.

Annons

– Vi har anpassat oss till hur tiderna ser ut och har lyckats bra hittills, säger Mikael Thorssell i Bokias butik i Traktörenhuset.

I slaget om läsarna har bokrean och julhandeln traditionellt haft stor betydelse för butikens försäljning och det håller i sig, trots ökat tryck från webbutiker och stormarknader.

– Vi har alltid varit ganska stora på rean och jag tycker vi klarat oss bra hittills genom finanskrisen och en långvarig lågkonjunktur.

För de 141 kommuner med bara en bokhandel beskriver branschtidningen Svensk Bokhandel läget som ett sluttande plan där försäljningen minskar.

Deras sammanställning visar att nedläggningarna accelererar. 45 kommuner har blivit utan bokandel sedan 1985. De senaste fem åren har bara tre kommuner fått en ny.

Som ett komplement till butiksförsäljningen runt om i landet är Bokia på väg att bygga upp en egen näthandel som lanseras i vår.

Att stå ensam och hålla motivationen uppe blir allt svårare.

– Genom att vara med i en bokhandelskedja kan vi dra nytta av deras hjälp och stöd. Det stärker oss på ett sätt som en liten privatägd handel inte mäktar med. Det kan exempelvis handla om centralt producerade annonskampanjer, konstaterar Mikael Thorssell.

Akademibokhandeln i Kärnanhuset har inte längre någon butiksförsäljning av kursböcker, som en konsekvens av att den i stor utsträckning flyttat ut på nätet. Där sköts den av Bokus som ingår i samma bolag.

• Håller ni ställningarna i bokhandeln?

– Jag tror det och jag har ingen anledning att säga annat än att läget känns rätt så positivt, säger Anna-Karin Kvarnström på Akademibokhandeln.

Biografier är en genre som sålt bra ett tag och försäljningen av romaner står sig, framförallt i form av pocketböcker.

Försäljningssiffrorna påverkas delvis av vilka omdömen böcker får i media.

– Böcker som tas upp i TV-sofforna får en väldig genomslagskraft, större än i tidningsrecensioner. Det smäller till också är de här böckerna borta från hyllorna, säger Anna-Karin Kvarnström.

Mikael Thorssell på Bokia noterar att när Harry Potter slog igenom på film upptäcktes ”fantasy” av en ny ung publik, vilket ledde till ökad efterfrågan och försäljning av böcker i den genren.

– Nu säljer vi bra med böcker som handlar om vampyrer. TV-serien True Blood och framgångsrika filmer som bygger på vampyrböcker av Stephanie Meyer sätter avtryck i våra försäljningssiffror, enligt Mikael Thorssell.

Mer läsning

Annons