Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Björn drömde om ett företag

/
  • Ett litet kontor i Odenskog, det är den enda lokal som Björn Edins butik för herraccessoarer behöver, eftersom affären bara finns på internet. På kontoret får lagret plats, och där sköter han även packning av varorna.
  • Valet att sälja herraccessoarer kom till genom att Björn Edin själv letade runt efter det på internet, och hittade inte så många butiker. ”Det gäller att hitta en nisch där det inte är för stor konkurrens”, säger han.

Näthandeln växer sig allt starkare och svenskarna tillhör de som handlar mest på nätet i hela Europa. En som sett möjligheterna med näthandel är 24-åriga Björn Edin i Östersund. Sedan i höstas säljer han herraccessoarer i en butik – enbart på nätet.

Annons

Svenskarna, tillsammans med de övriga nordiska länderna, är flitiga användare av internet. Det visar en kartläggning över internethandeln i EU-länderna som Konsumentverket hänvisar till.

Nästan alla nordbor, 91 procent, har någon gång köpt något på internet. Jämför man med Storbritannien, Tyskland och Frankrike handlar bara varannan internetanvändare där varor eller tjänster via nätet.

24-åriga Björn Edin hör till en av de som insett möjligheterna och valt att starta butik – enbart på internet.

– Jag har alltid drömt om starta ett eget företag. Och med en vanlig butik begränsar man ju sig till stan, säger han.

– På internet finns det ingen bortre gräns och det finns enorma möjligheter. Det är enormt inspirerande.

Först tänkte Björn sälja böcker.

– Men marginalerna blir för små på böcker och det gäller att hitta en nisch där det inte är för stor konkurrens, säger Björn.

Valet föll på accessoarer för herrar, som armband, halsband, sedelklämmor och skärp i rostfritt stål och läder. Och i augusti ifjol lanserade han butiken Presidentor.se på nätet.

– Tanken från början var att jag skulle nå kunder på mindre orter, som inte har samma handelsutbud, säger Björn.

Den teorin har visat sig stämma. Kiruna är bland annat en ort där många kunder handlar i hans butik.

Hur hittar kunderna till nätbutiken?

– Jag har annonserat en gång i en tidning, då de erbjöd annonser till ett väldigt bra pris. Men till 80 procent är det genom google-sök som kunderna hittar dit, säger han och visar hur han genom programvaran till butiken kan följa en rad olika sorters statistik över hur kunderna beter sig.

När internetsurfaren letar en viss produkt, som ett läderarmband, så söker surfaren ofta på just det ordet och får då en träff på Björns butik.

– Det gör att kunden är nära köpet redan när de söker efter varan, säger Björn.

Beställningarna kan droppa in när som helst. Och i det lilla rummet i Odenskog där Björn både har kontor och lager packar Björn ihop varorna och skickar ut de till kunderna, som finns över hela landet.

– Jag införde fri frakt och leverans inom 48 timmar efter en tid, det påverkade handeln jättemycket.

Och han är noga att erbjuda ångerrätt och returer också, eftersom han snabbt sett att det lönar sig med nöjda kunder. Då kan det komma fler beställningar från samma ort.

I övrigt är butiken uppbyggd på ett sätt han själv föredrar att handla på nätet. Man ska kunna köpa med trygga betalningslösningar, och man ska inte behöva krångla till det med kundregistrering.

– Jag åker iväg på konferenser om internethandel ibland och läser mycket om det här, bland annat i Internetworld.

Björn är nöjd med hur affärerna har utvecklat sig hittills, och det han har tjänat in har återinvesterats i företaget. Ett nytt bokföringsprogram ska köpas in, men butiken ska även utvecklas, med bland annat nya produkter och kategorier.

Mer läsning

Annons