Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bernth och Fredrik upptäcker bränderna i tid från ovan

/
  • Efter två och en halv timmes lång flygning så är flygplanet tillbaka i hangaren igen, ingen skogsbrand upptäcktes. Till helgen ska det ut och flygas igen, två pass per dag då det råder stor brandrisk i länet.
  • Fredrik Nilsson går runt flygmaskinen av modell Piper-28 Cherokee Warrior och kontrollerar noga att allt är som det ska vara. ”Det är perfekt att flyga brandplanet för då får man fler flygtimmar men det kan bli lite långtråkigt i längden”, säger Fredrik Nilsson.
  • ”Dockme, Hovsjö, Hallvik, Rossön, Lidsjöberg, Flykärlen, Hockre och tillbaka till Ope, det är en bra slinga det”, säger Bernth Norberg samtidigt som han går igenom checklistan före start.
  • Flera skogsbränder upptäcks varje säsong som sträcker sig från maj till mitten av september. Det är räddningstjänsten som bestämmer vilken rutt som skall göras beroende hur torrt det är i länet. I dag är det en standardsträcka som bevakas, norra Jämtland. Foto: Lars-Eje Lyrefelt

Det lilla P-28 planet surrar i väg mot startbana 18 och gör sig klart för start. – Du har inte känslig mage va? frågar Bernth Norberg mig och spänner fast sig. Flyplanet accelererar och sticker i väg som en geting och spaningen efter skogsbränder kan börja.

Annons

– Det kan brinna väldigt länge innan vi upptäcker branden, säger Fredrik Nilsson och blickar ut genom sidorutan.

Det är Fredriks tredje sommar som han flyger brandflyget.

Utsikten är milsvid, skogar och sjöar klär jämtland i sin sommarskrud och fjällen breder ut sig i horisonten likt ett upptinat pärleband.

– Där nere ligger Hammarstrand säger Bernth Norberg som varit aktiv inom Frivilliga flygkåren i femton år.

Flyget skumpar fram genom luftgropar och moln och är bitvis ganska skakig.

Piloterna observerar något som liknar en tunn rökridå, gör en skarp gir åt vänster och avviker från rutten men det visar sig vara damm från tungt trafikerade grusvägar uppe på ett kalhygge.

– Det är lätt att upptäcka rök när det är så här bra väder säger Fredrik Nilsson.

Radiotrafiken från de kommersiella flygmaskinerna brusar i hörlurarna.

– Det brukar vara tio till femton personer som turas om att flyga brandplanet av modell Piper-28 Cherokee Warrior berättar Bernth.

Frivilliga flygkåren upptäcker årligen bränder på de mest avlägsna platser och när man är där uppe i luften förstår man hur effektivt det är.

Brandflyget har var borta i fyra fem år men är sedan tre år tillbaka ute och flyger igen.

Frivilliga flygkåren finns i hela landet och deras uppgifter varierar från allt till sjö och skogsbrandsspaning.

– Vi är en tillgång för räddningstjänsten och som det ser ut nu kommer vi att fortsätta spana efter skogsbränder i framtiden, säger Bernth Norberg.

Mer läsning

Annons