Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barnläkare protesterar mot försäkringskassan

Barnläkare vid Östersunds sjukhus riktar, i ett brev till regeringen, hård kritik mot att det är svårt att komma i kontakt med handläggare på försäkringskassan. De drabbar framför allt är sjuka barn och deras föräldrar.

Annons
- Det är näst intill omöjligt att få kontakt med ansvarig handläggare på försäkringskassan, skriver de. Försäkringskassans nya organisation försvårar samarbetet avsevärt. Det är Urban Tirén, verksamhetschef och Barbro Häller, kurator på barn- och ungdomsmedicin som tillsammans med barnhälsoöverläkare Per Hedman i ett brev till socialförsäkringsminister Christina Husmark Persson och socialminister Göran Hägglund kräver en ändring. - Problemet är inte att jag blir sittande i en kö, säger Barbro Häller, vi har ett extra nummer att ringa så jag kommer fram väldigt snabbt. Men jag hamnar hos kundtjänst och det kan vara vart som helst i Sverige. I fall5et som var anledningen till att brevet skrevs fick Barbro Häller prata med Säffle några gånger och Västerås och de kan inte svara på några frågor. - De har ett väldigt gott bemötande men de är inte ansvariga handläggare och då kommer jag ingen vart. De ärenden jag ringer om är specialfrågor då jag behöver prata med ansvarig handläggare och dem får jag aldrig tag på. Sjukvården behöver alltså snabbt få till en dialog med ansvarig handläggare för att kunna planera rätt ersättning för föräldrarna. Efter att ha pratat med kundtjänst så lovar de att mejla över frågan till vederbörande "hemlige person", som förhoppningsvis ska höra av sig inom 48 timmar. - Under tiden går dagar och veckor och föräldrarna får vänta på ersättning, skriver de i brevet. Vi har för närvarande kontakt med en familj där fadern inte fått någon tillfällig föräldrapenning utbetald på nästan tre månader. De pekar på samarbetsproblem för dem inom sjukvården och de uttrycker även de sjuka barnens föräldrars maktlöshet inför kontakten med försäkringskassan. - Ofta tvingas de sitta i långa telefonköer och om de slutligen kommer fram hamnar de ofta hos en tjänsteman som inte är insatt i deras ärende. Nu hoppas de att ministrarna ska agera så att det på sikt underlättar situationen för i första hand dem som drabbas mest, de sjuka barnen och deras föräldrar. - Men även för oss som får en nära inblick i deras vardag.

Mer läsning

Annons