Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barnen i Marieby lever farligt

/
  • ”Det finns ingen förälder i världen som riskera sitt eget barn”, säger Fredrik Jonsson. Han och flera andra längs Annersia tycker att säkerheten längs väg 604 är alldeles för dålig för att släppa ut barnen på.Foto: Henrik Flygare
  • ”Som urjämte knyter man ofta näven i fickan, biter ihop och sitter sedan och tjurar i köket”, säger Fredrik Jonsson, ordförande i Föräldrarådet i Marieby skola. Men när det gäller behovet av en gång- och cykelbana längs väg 604 är de flesta byborna rörande överens om att något behöver hända väldigt snart. ”Jag låter inte mina barn cykla eller gå längs vägen utan kör dem alltid”, säger han. Trafiken är tät, många kör snabbt och vägrenen är obefintlig.Foto: Henrik Flygare
  • ”Det finns ingen förälder i världen som riskera sitt eget barn”, säger Fredrik Jonsson. Han och flera andra längs Annersia tycker att säkerheten längs väg 604 är alldeles för dålig för att släppa ut barnen på.
  • Utanför Marieby skola fick barnen en tid inte leka på skolgården som vetter mot landsvägen på grund av säkerhetsriskerna. Och vid förskolan hjälpte föräldrarna till att sätta upp staket innan kommunens kom på plats. Nu finns staket vid skolorna, men fortfarande tycker Fredrik Jonsson och många andra längs Annersia att väg 604 är för farlig för att låta barnen cykla till skolan, eller ta sig till sina kompisar själva.

Allt fler flyttar till Mariebyområdet. Allt fler villor byggs, allt fler barn börjar skolan och allt fler bilar kör på landsvägen genom byn. Men den smala landsvägen växer inte och nu har Östersunds politiker prioriterat bort bygget av en gång- och cykelväg.

Annons

Hastigheten på landsvägen mitt genom byn är sänkt till både 50 kilometer i timmen och 30 kilometer i timmen precis utanför skolan och förskolan.

– Men de som jobbar här hör varje dag hur bilar slår i vägbulan här, säger Fredrik Jonsson, och pekar på trafikhindret utanför skolorna som ska få bilister att sänka farten.

Sedan Vallsundsbron kom till för 11 år sedan har Mariebyområdet upplevt en stor expansion. Skolan, som kommunpolitikerna ville lägga ned kring 2002 växer så det knakar. Förskolan har byggts ut, men är redan för trång och antalet villor ökar ständigt.

Det gör också trafiken längs väg 604. När aktionsgruppen Annersia den 9 september i höstas mätte antalet bilar utanför skolan passerade 1 090 bilar och mopeder och 114 lastbilar mellan klockan 8–19. Samtidigt rörde sig 292 cyklister och gångtrafikanter vid vägen.

Men något stort utrymme har cyklister och gångtrafikanter inte att röra sig på, någon vägren existerar knappt. Och föräldrarna sätter därför hjärtat i halsgropen så fort barnen vill ta sig till sina kompisar eller till skolan.

– Mina barn får inte vara på vägen, jag skjutsar dem även om det handlar om en kort sträcka, säger Fredrik Jonsson. Det finns ingen förälder som vill riskera sitt eget barn.

Byborna har länge påpekat riskerna med den hårt trafikerade vägen. Utanför skolan och förskolan byggde de egna staket innan kommunen satte dit staket. Och en period var skolbarnen förbjudna att leka på den sidan som vette mot väg 604.

– Man måste bygga bort riskerna ordentligt, säger Fredrik Jonsson, som är ordförande i Föräldrarådet i Marieby skola.

Byborna har därför stridit länge för en gång- och cykelväg genom byn och längs väg 604. Och Östersunds politiker var länge med på noterna.

De hade länge vägsträckan högt prioriterad inför de kommande satsningarna på länets vägar. Men när sista prioriteringen till länsstyrelsen gjordes försvann sträckan ur prioriteringsordningen.

– Vi undrar vad deras argument var för det? Ser politikerna inte vad som händer runt om i kommunen? Bygden här blir mer och mer levande men det behövs en separerad gång- och cykelväg för säkerheten, säger Fredrik Jonsson och undrar vad som ska behöva hända innan säkerheten prioriteras.

Mer läsning

Annons