Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket satsar 70 miljoner på Inlandsbanan

/
  • När Per Åsling (till höger) bjöd in till tågresa dök både Leif Zetterberg, statssekreterare hos infrastrukturminister Åsa Thorstensson, och Minoo Aktharzand, generaldirektör på Banverket upp. I bagaget hade Aktharzand 70 miljoner till upprustning av banan. Foto: Håkan Luthman
  • Per Åsling (stående) anordnade gårdagens diskussion kring Inlandsbanans framtid. – Banan är oerhört viktig för regionens tillväxt, säger Åsling. Foto: Håkan Luthman

Inlandsbanan har varit i starkt behov av investeringar under en längre period. I går kom ett glädjebesked.
– Vi har beslutat om att satsa 70 miljoner kronor på Inlandsbanan, säger Banverkets generaldirektör Minoo Aktharzand.

Annons

Riksdagsledamot Per Åsling (c) hade samlat en lång rad politiker och näringsidkare för att diskutera Inlandsbanans framtid under en ångtågsresa till Lit i går.

Redan före avresa kunde Minoo Aktharzand, generaldirektör på Banverket, meddela om en satsning på 70 miljoner kronor, öronmärkta för att bygga ut ett nytt trafikledningssystem längs banan.

– Det här är en viktig investering för att öka säkerheten kring Inlandsbanan, säger Minoo Aktharzand.

– Med modern teknik blir det lättare att hålla kontakten mellan lok och trafikledning och förutom säkerhetsaspekten kan vi även öka punktligheten, menar hon.

Inlandsbanan AB:s VD Ulf Eliasson var givetvis lycklig över den investering Banverket beslutat skjuta till.

– Det här är en viktig satsning som vi är väldigt glada över att det är klart med, säger Eliasson.

– Nu kan vi påbörja arbetet med ett nytt trafikledningssystem, det är något som krävs för att kunna utveckla banan.

Därmed var åtminstone en liten del av syftet med gårdagens ångtågsresa uppfyllt redan innan avgång.

– Inlandsbanan är en av de viktigaste faktorerna för tillväxt och utveckling i hela Norrlands inland, från Mora till Kiruna. För att tillgodose de framtida behov som finns kring turism och näringsliv krävs det en rad investeringar i banan, säger Per Åsling.

– Genom att samla företrädare för Banverket, staten och regionerna längs banan, samt företagare från området, öppnar vi upp en plattform för fortsatt diskussion kring Inlandsbanans framtid.

Och enligt VD Ulf Eliasson ser den framtiden allt ljusare ut:

– Det finns fortfarande en lång rad områden där en upprustning av banan krävs, men som vi ser det går vi mot en verklighet där Inlandsbanan blir alltmer viktig för framtiden, säger han.

– Jag skulle vilja ställa frågan: har vi råd att inte rusta upp banan?

– Den är en förutsättning för företagande i en rad orter; den behövs för transport av råvaror; den behövs för allokering av skogsbränsle och ur säkerhetssynpunkt behövs den för omledningar av trafik.

Minoo Aktharzand:

– Den investering Banverket beslutat om visar att vi tycker att Inlandsbanan är viktig för regionens infrastruktur.

– Vad gäller framtiden har det här varit ett utmärkt tillfälle att prata ihop oss med Inlandsbanan och näringslivet. Vi får se vad vi kan göra tillsammans, avslutar hon.

Mer läsning

Annons