Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åslings kupp bäddar för forskning i Östersund

/
  • Fokus ligger på säkerhet och miljöverksamhet när det gäller vad som kan förläggas till Östersund. Mittuniversitet och VTC blir ett kompetenscentrum. Per Åsling lanserade förslaget på Frösön till Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö, till vänster. Foto: Håkan Luthman

Lite kuppartat lanserade Per Åsling i tisdags ett förslag om att utvecklingspengar som Vägverket disponerar kan användas för att bygga upp kompetens inom området i Östersund.

Annons

Han deltog i en paneldebatt på Frösön med bland andra Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö som tog i hand på att föra samtal i frågan, vilket LT skrev om i går.

– När jag gick ifrån podiet sa jag åt Skogö att nu kör vi och fick till svar att ”jobba vidare och återkom med förslag”, säger riksdagsman Per Åsling, c.

Det var under en paneldebatt inför drygt 200 personer, verksmamma inom vägunderhåll, som Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö sträckte fram handen uppe på podiet som svar på Åslings idé.

Vad händer nu i den här frågan?

– Nu ska vi ta tag i den här bollen. Närmast blir det frågan om att inleda dialog med representanter för Mittuniversitetet och VTC i Östersund. Forskning, utbildning och testverksamhet kan vara bra utgångspunkter, säger Per Åsling.

– Det finns lokaler, teknik och duktiga personer som har kompetens efter garnisonsnedläggningen.

Ett arbetsnamn har redan lanserats för Ingemar Skogö: ” Nationellt centrum för fordon och fordonsutveckling”.

– Det är frågan om att koncentrera resurserna samt titta framåt och fråga oss vad framtidens klimatförändringar kräver i form av nya redskap, metoder och modern teknik, fortsätter Per Åsling.

Han anser att hälften av pengarna som Vägverket disponerar för forskning och utvecklande satsningar ska ut på företag som konkret ägnar sig åt det här, och att Mittuniversitetet i Östersund är väl rustat för att bygga upp kompetens på området.

– Detta kopplat till att det satsas mer på forskning och utveckling i satsbudgeten innebär att det måste finnas pengar där också. Dessutom är det betonat att man ska titta på teknisk utveckling, säger Per Åsling. Han konstaterar att Vägverket har lagt ner sin forskningsverksamhet. Men det är viktigt att ha både forskning och en utvecklingsanläggning för de här frågorna.

– På utbildningsområdet är det också viktigt att det kraftsamlas i en tid när det är arbetslöshet och många permitteras, framhåller Per Åsling.

Det saknas exempelvis 2 000 chaufförer, enligt Sveriges Åkeriföretag som också deltog i paneldebatten på Frösön i tisdags och efterlyste utbildningssatsningar inom det området. Samordning av insatser som kan komma både från Vägverket och andra myndigheter har enligt Åsling betydelse för att den här bollen ska rulla i mål i Östersund.

Som myndighet kan Vägverket tänkas få ansvar för att hålla ihop helheten.

– Man kan även tänka sig att privata pengar ingår och att bolag som är operatörer eller tillverkare har ett intresse av att vara med när någon tar ett samlat grepp, enligt Per Åsling.

Mer läsning

Annons