Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ARN gav kvinna rätt om badkort gentemot kommunen

Efter ombyggnationen av Storsjöbadet blev klippkorten till bassängen ogiltiga. Men kommunens beslut var felaktigt, det har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fastställt.

Annons

Som LT tidigare har berättat köpte en kvinna år 2006 fem klippkort som gav henne tillträde till Storsjöbadets simbassäng. Vid ett besök i december förra året fick hon veta att korten skulle bli ogiltiga efter nyår – trots att det inte stod något sista förbrukningsdatum på dem.

– De menade att jag skulle bada ifrån mig innan korten gick ut, vilket kändes som ett märkligt argument, säger kvinnan, som vill vara anonym.

Kvinnan, som ansåg att hon blivit blåst på flera badtillfällen, kontaktade konsumentrådgivaren i sin kommun. Där fick hon rådet att anmäla Storsjöbadet till ARN. I svaret på anklagelserna konstaterade Östersunds kommun att rabattkort på badet normalt gäller i tio år.

Men i det här fallet tyckte kommunen att det fanns goda skäl att ogiltigförklara korten eftersom lokalerna genomgått omfattande renoveringar och utbyggnader.

Nu har kvinnan som anmälde badet fått rätt. ARN har rekommenderat att det inte spelar någon roll att badhuset har genomgått omfattande renoveringar – kippkorten ska ändå vara giltiga. ARN konstaterar att en näringsidkare i och för sig har rätt att begränsa giltighetstiden av ett klippkort. Men en ”förutsättning för att detta ska gälla gentemot konsumenten är dock att villkoren för giltigheten klart framgår av klippkortet vid köpet”, konstaterar ARN.

Den kvinna som anmälde badets ändrade regler säger till LT att hon är nöjd över beslutet, men tycker ändå att hela processen känns överflödig och att kommunen borde ha gett henne rätt på en gång.

– Det är ju en kommun det handlar om, de borde ha jurister som har koll på konsumentköplagen, säger kvinnan, som nu har fått giltiga klippkort av Storsjöbadet.

Mer läsning

Annons