Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Årets Gregorius är ...

/
  • Nova Ekqvist testar på Gregoriemarknadens nyhet tillsammans med kompisen Wilma Holmqvist.
  • I nästan 30 år har Bertil Jonssons företag Knivar & Husgeråd besökt Gregoriemarknaden. Försäljningen av knivblad tycker han har ökat på senare år.
  • För Martin Träskvik och Kim Sandström Dagfinn är det premiärbesök på Gregoriemarknaden. De har sportlov och har ingen lust att bara sitta hemma.
  • Eivor Nilsson spanar in väskorna men något köp blir det inte. ”Jag är väskoman och har alldeles för många hemma redan” säger hon. Det som har inhandlats är ätbara varor. ”Paltbröd och riktig gammelost har jag köpt”, säger hon.
  • Gregoriemarknadens första dag bjöd på folkvimmel och fint väder.
  • Gatumusikanten Asger Dyrting bidrar med bra musik till marknaden. I hatten hamna inte bara pengar utan även en rökt fläskfilé.
  • Marknadsgeneralen Rickard Hallström tycker att första dagen har flutit på bra. Svårast har varit att vara alla till lags.
  • Ballonger är favoriten för Jack Paglert på marknaden. Valet av ett motorcykelmotiv var givet.
  • Det är inte bara handverk som säljs på den anrika marknaden. Även dammsugarpåsarna har en plats.

I årets upplaga av Gregoriemarknaden bjuds de unga besökarna på en nyhet – ett litet tivoli.

Och årets Gregorius blev ingen mindre än Jämtlands egen Patrik Zackrisson.

Annons

”En person som alltid har ett leende till övers och som tycks ha som livsmål att få andra att skratta med sina klurigheter”

Det är en del av motiveringen med vilken Patrik Zackrisson från Patrik´s Combo tilldelades titeln som årets Gregorius.

– Det känns väldigt överväldigande, säger han om den fina utmärkelsen.

Till pris fick han en vandringsstav – och det är inte ett vandringspris. I staven finns det fina träsniderier av typiska jämtländska motiv som en älg och en järv. Men en del motiv passar Patrik Zackrisson ännu bättre. Det finns nämligen både en kontrabas och ett dragspel.

– Den tog 60 timmar att snida. Det är en och en halv veckas heltidsjobb, bara för mig, säger Patrik Zackrisson.

En del har hänt under marknadens tusenåriga historia. Hantverket och matproduktionen trängs med dammsugarpåsar och neonfärgade strumpor.

I år bjuder även marknaden på en nyhet.

– Vi har ett tivoli, det har vi aldrig haft förut, säger Rickard Hallström, marknadsgeneral.

Många av knallarna återkommer år efter år. En av de mest populära är en kokosbollsförsäljare.

– Ett år hamnade de i en gränd men ändå var det kö dit, säger Rickard Hallström.

Väldigt få försäljare har klätt ut sig till marknaden. Rickard Hallström hoppas på att kunna ändra den trenden.

– Den historiska delen har avtagit med åren men vi kommer att ta tag i det till nästa år, säger han.

Mer läsning

Annons