Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

– Är det så här ett Koenigsegg ser ut?

/
  • Alla papper klara! Julle Olofsson, Simon och Kent Fick, Bilprovningens Nils Anders Boije och Göran Ottosson framför några besiktningsvittnen Lars Gunnar Fick, Kalle Björling, Bengt Edlund och Lars-Göran Andersson.
  • Strax under föraren högra fot ligger den knappt synliga 28 hästar lilla tvåtaktssnurran som driver den märkliga husbilen.
  • Grillen kommer från en Morris, men gälarna under grillen är original Saab. Det luktade klassiste Midnattssolsrally i provningslokalen.
  • På väg in genom nålsögat inför både registreringsbesiktning och vanlig besiktning.  Blanka, fina protokoll.
  • – Det här är kulturhistoria, konstaterade besiktningsmannen Göran Ottosson, till Julle Olofssons tacksamhet.
  • Bilen är 199 cm bred, 475 cm lång och 182 cm ståhöjd och fick en tjänstevikt om 1 270 kilo. En häftig, främmande fågel i trafiken.Foto: Ingvar Ericsson
  • Nåja, det är kanske inte med normal Saab-komfort man förknippar förarplatsen i Saab 92 H.

– Aha, torde den okunnige kunna utbrista. – Det är alltså så här ett Koenigsegg ser ut!

Annons

Det var en lika kostlig som svenskt bilhistorisk syn som på måndagsmiddagen mötte trafikanterna mellan Bilprovningen i Östersund och Tängtorpet i Ås.

Sveriges - om inte rentav Europas - första riktiga husbil, byggd 1964 i Ramsele på ett smällt Saab 92-chassi, fick för första gången i sitt liv oreserverat köras på allmän väg.

LT kunde för något år sedan rapportera om hur en skara - trodde vi - överentusiastiska Saab-fans, med Lars ”Julle” Olofsson, Tängtorpet i spetsen, kommit hemsläpande med ett skogsvrak från Dalarna som en gång byggts av framlidne Ramselemekanikern Torsten Johannesson.

Jag lovade i tidningen att klippa loss en bit av min keps, bespruta den med ketchup och, nersköljd med rätt vätska, svälja biten om vraket en gång skulle bli en bil för allmän väg.

– Kom igen, boys, här ska ätas!

Det gamla vraket passerade på måndagen nämligen både en registreringsbesiktningsman och en bilprovare som efter avslutat jobb glatt poserade med blanka protokoll tillsammans med det imposanta gäng Saab-tokar som kommit till bilprovningen för att bevittna besiktningen.

Denna dag hade den runt 100 medlemmar stora föreningen Saab 92 H nämligen lyckats med det som Torsten i Ramsele misslyckades med, nämligen att göra den något häftiga husbilen landsvägsmässig.

Den lilla 92:an -64 var i original för vek för att bära den tunga lasten och bilen fick i stället för att vara familjens mobila sportstuga en något neslig tillvaro som fiskarkoja vid en skogstjärn utanför Borlänge.

Den förstärkta och nybesiktigade klenoden skall nu till helgen triumfatoriskt forslas - antingen för egen 28-hästars tvåtaktmotor eller på trailer - till veteranbilsträff i Ramsele.

Där blir det mottagning med Torstens söner Anders och Lennart och där deltar även Torstens husbil nr 2, som han i sinnan över sitt misslyckande byggde baserad på nya komponenter från den betydligt kraftigare Saab 95, Saabs kombibil.

Den husbilen lever fortfarande högönskligt och ägs av tidningen Klassikers redaktionssekreterare Claes Johansson, som givetvis kommer till Ramsele.

Det som har gått att renovera av den gamla husbilen 92 h har renoverats.

Resten är nytillverkat.

Häftiga ting som en samtidig korkmatta på golvet kan noteras, liksom Torsten Johannessons egna innovation med inbyggda stödben för stabil nattsömn och kaffekokning.

Renoveringen har utförts av föreningen Saab 92 H:s järngäng bestående av Lars-Göran Andersson, Kalle Björling, Björn Jönsson och Julle Olofsson.

Övriga deltagare har bland många andra varit Bengt Edlund, Urban Lindgren och föreningens ordförande Kent Fick.

Den nygamla Saaben är tänkt att bli ett showföremål på allehanda träffar och bli ett inventarium på det blivande teknikmuséet i Optand.

 

Mer läsning

Annons