Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Annersia samlar pengar till en gång- och cykelväg

/
  • ”Vi har skrivit medborgarförslag till kommunfullmäktige och kommer fortsätta skriva förslag om det inte händer något”, säger Tage Heglebäck.Foto: Ulrika Andersson
  • ”Under sommaren är Annersia besökt av många turister och snart planeras en utökning av antalet bäddar i Bydalen, då kommer trafiken förmodligen öka ännu mer”, säger Frank Nilsson om trafiksituationen.Foto: Ulrika Andersson
  • Byborna längs landsvägen från Brunflo till Hara menar allvar med sitt krav på gång- och cykelväg längs sträckan. Trafiken har tätnat betydligt de senaste åren, samtidigt som allt fler flyttar dit. Nu tar de saken i egna händer och startar en egen insamling till vägen. ”Många har varit väldigt positiva till att sponsra, låna ut pengar eller släppa till mark, säger Frank Nilsson från Aktionsgruppen gång- och cykelväg på Annersia.  Foto: Ulrika Andersson

Behovet av en gång- och cykelväg är stort på Annersia. Och byborna har svårt att lita på löften om olika framtida satsningar. De behöver en säkrare väg omgående – därför startar de en insamling för att själva delfinansiera bygget.

Annons

– Vi har hört det förut, säger Frank Nilsson, talesman för Aktionsgruppen gång- och cykelväg på Annersia, om kommunens planer på gång- och cykelväg vid längs landsvägen.

– Sist vi var prioriterade för en satsning blev det en tunnel genom Åre i stället, suckar han.

Nu är det den nya nationella transportplanen som hägrar. Och sträckorna längs Annersia, mellan Brunflo och Hara, har åkt upp och ned i de prioriteringar som Östersunds kommun har lämnat till länsstyrelsen.

Under tiden kör den täta trafiken vidare längs vägen, medan byborna drar sig för att låta den allt mer växande barnaskaran i området ge sig ut på den.

– Vi har inga andra alternativ än landsvägen och att göra små snuttar med gång- och cykelväg här och där blir bara konstgjord andning, säger Frank Nilsson.

För att få politikerna att inse allvaret i behovet har byalagen längs 604:an och 592:an samlat sig gemensamt. I våras ordnades en demonstration i Sandviken, flera möten har hållits ute i byarna. En trafikmätning genomfördes i höstas, som visade att cirka 6 000 fordon kom körandes över Vallsundsbron mot Annersia på en dag mellan 6–19. Cirka 4 000 av dessa körde mot Genvalla-hållet och cirka 2 000 mot Marieby.

Och nu vill byborna få till en gång- och cykelväg, även om de så ska finansiera en del av den själva.

– Tanken är att de som bor ute i byarna ska hjälpa till och sponsra till sin egen vägsträcka, förklarar Frank Nilsson och Tage Heglebäck, representant för Hegled-Fannbyns byalag.

Aktionsgruppen har skrivit ihop ett förslag som går ut på att man kan:

sponsra med pengar

låna ut pengar

eller skänka bort mark längs vägen.

– Vi vet att vi bara får in en liten del av vad som behövs, men vi vill visa för politikerna att vi menar allvar, säger Frank Nilsson och Tage Heglebäck.

En del byar har redan nåtts av informationen och gensvaret har varit positivt, men än så länge tecknar man sig bara för intresse.

– Flera har sagt att de gärna släpper en bit mark så länge de får säkrare väg, även om det innebär att deras träd på tomten ryker, säger Frank Nilsson.

Vid sidan av pengainsamlingen skriver byborna medborgarförslag till kommunfullmäktige för att ständigt belysa behovet av en gång- och cykelväg. Därtill har de uppvaktat Vägverket och länsstyrelsen.

– Och vi ska träffa infrastrukturministern Åsa Torstensson efter årsskiftet och ta med oss allt underlag vi har.

Mer läsning

Annons