Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler länsbor behöver hjälp med att sanera sina skulder

/

Allt fler länsbor behöver skuldrådgivning. Och köerna växer för dem som behöver hjälp. I vissa jämtländska kommuner är väntetiden längre än tre månader.

Annons

En rundringning som LT gjort visar att trycket på de jämtländska kommunernas budget- och skuldrådgivare har ökat. Fem av länets kommuner uppger att antalet skuldsatta som behöver hjälp har blivit fler under de senaste månaderna.

– Sedan i höstas har antalet ärenden blivit fler, säger Clas Nordling, budget- och skuldrådgivare i Krokoms kommun.

Samtidigt växer köerna till kommunernas budget- och skuldrådgivare. Boende i Härjedalen får vänta till augusti innan de får hjälp. I Åre är väntetiden omkring tre månader och i Östersund tre till fyra veckor.

Och köerna kan komma att bli ännu längre:

– Jag tror att andra halvan av 2009 och 2010 kommer att bli hektisk, säger Pietro Rödin, Bergs kommuns budget- och skuldrådgivare.

Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör, tycker att det är oacceptabelt att skuldsatta personer ska behöva vänta så länge.

– Jag menar att det inte är acceptabelt att en person i en akut svår ekonomisk situation ska behöva vänta över en månad eller mer för att få träffa en budget- och skuldrådgivare. I synnerhet inte när vi är mitt uppe i en finanskris där många har förlorat jobbet, säger han i ett pressmeddelande.

Jämtland är långt i från unikt när det kommer till längden på köerna till budget – och skuldrådgivning. En färsk rapport från Konsumentverket visar att väntetiden i landet under årets tre första månader varierar från 0 till 104 veckor. 100 kommuner har en väntetid på mer än en månad.

Nu vill en rad av länets budget- och skuldrådgivare att det avsätts mer resurser.

– I dag hinner jag knappt hjälpa klienterna att fylla i skuldsaneringsansökningarna. Om jag hade mer tid avsatt till det här uppdraget skulle jag kunna arbeta mer förebyggande och även göra budgetrådgivning, säger Ingrid Larsson, socialassisten i Ragunda kommun med ansvar för skuldråd- givning.

Clas Nordling vill ta resursfrågan ett steg längre.

– Jag hinner inte hjälpa till med budgetrådgivning i den utsträckning jag skulle vilja. Dessutom är det en nackdel för mig och mina kollegor i länet som arbetar ensamma. Jag skulle vilja ha länsomfattande samarbete. Det skulle vara skönt att ha någon att bolla de här frågorna med, säger han.

Mer läsning

Annons