Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alkoholen dödar fler än halkan

Alkoholen skördar många dödsoffer på landets vägar.

Och trots halkan är risken att omkomma i trafiken mindre på vintern än på sommaren, visar en rapport från Statens institut för kommunikationsanalys (Sika).

Annons

Förra året var 16 procent av de 247 fordonsförare som omkom i trafiken alkoholpåverkade. Bland mopedisterna hade 27 procent otillåtna mängder alkohol i blodet, visar en genomgång av skadorna i trafiken.
Totalt omkom 397 personer i vägtrafiken under 2008, 74 färre än året innan. Den minskningen kan enligt Sika bero på lågkonjunkturen som gjorde att trafiken på våra vägar under fjolåret minskade för första gången sedan 1993.
Fler mc-olyckor
Andelen av de trafikdödade som dödas under vinterhalvåret har minskat de senaste tio åren. Av dem som omkom i vägtrafiken under 2008 dödades 40 procent under vinterhalvåret. Med hänsyn till hur mycket vi reser är därför risken att dödas i trafiken lägre på vintern än på sommaren, trots det generellt sämre väglaget.
Under fjolåret skadades omkring 9 500 personer så svårt i trafikolyckor att de måste vårdas på sjukhus i minst ett dygn. 65 procent av dessa var män och många, över 2 000 personer, hade skadats i olyckor med motorcykel eller moped. Sådana olyckor har ökat markant den senaste tioårsperioden och har sedan 2006 stått för den största gruppen av svårt skadade män.
Färre kvinnor
Jämfört med männen är antalet svårt skadade kvinnor lågt, det senaste året något över 3 000 skadade. Av de skadade kvinnorna var nära hälften cyklister och deras antal minskar inte. Även bland männen är antalet svårt skadade cyklister stort, nära 2 000 per år.
Den mest skadedrabbade åldersgruppen är ungdomar i åldern 15–17 år.
Farligast är trafiken i Jämtland som har klart högst antal vårddagar per invånare, tryggast kan trafikanterna känna sig i Stockholms län som har lägst antal vårddagar. Under den senaste tioårsperioden dödades också tre gånger fler personer i Jämtlandstrafiken jämfört med i Stockholm, räknat per invånare.

Mer läsning

Annons