Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Älgar och blondiner förknippas med Sverige

Snö, skidåkning och vacker natur. Det är vad många turister förknippar med Sverige. Det visar en undersökning som Visit Sweden ha gjort.

Annons

Vad turisterna associerar Sverige med skiljer sig beroende på nationalitet. Var tionde fransman tänker på blondiner och var tionde tysk tänker på älgar. Danskarna uppfattar Sverige som ett land där det är billigt att handla, medan britterna tycker att det är dyrt.

Visit Sweden, som marknadsför Sverige utomlands, har frågat drygt 15 000 personer från Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA vad de associerar Sverige med.

Kungligheter, Ikea och fiske är ”typiskt svenskt” enligt tyskarna. Fransmännen tänker på kyla, snö, natur och fjordar medan britterna tänker på snö, kyla, blondiner, ABBA och skidåkning.

Danskarna associerar Sverige med natur, snö, skogar och skidåkning. Amerikanerna förknippar landet med skidor, snö, kallt, mat, blondiner och fjäll. Även om Sverige är ett populärt resemål är landet fortfarande relativt okänt i vissa länder. Det tyder i alla fall fransmännens kunskaper på, de förknippar Sverige med fjordar.

Mer läsning

Annons