Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

46 000 läser LT varje dag

/
  • Klicka för större bild. Grafik: Kjell Nilsson-Mäki
  • Klicka för större bild. Grafik: Kjell Nilsson-Mäki
  • Klicka för större bild.
Grafik: Kjell Nilsson-Mäki
  • ÖstersundsTidningar gör sitt bästa rörelseresultat någonsin, visar plus på 30,1 miljoner. Företagets vd Björn Hemmingsson är mycket glad.  ”Avgörande faktorer är ökade annonsintäkter, god kostnadskontroll och att vi tidigt under finanskrisen drog i handbromsen”, säger han.

Varje dag läser 46 000 personer Länstidningen, det är en ökning med 1 000 läsare sedan förra mätningen.

Dessutom gör tidningen ett bra resultat, ett plus på 9 miljoner.

Annons

I dag presenteras färska räckviddssiffror för år 2010 av Sifo Orvesto, siffror som pekar på att ÖstersundsTidningars, ÖT, titlar står starka i mediebruset.

– Vi är och ska vara länets enda riktiga nyhetstidning. Räckvidden är viktig, vilken annonsör kan tacka nej till 46 000 dagliga kontakter. Lägg också till de drygt 100 000 webbesöken varje vecka på ltz.se, säger Länstidningens chefredaktör Lennart Mattsson, märkbart stolt och nöjd över resultaten.

För Länstidningen är i dag ett välmående företag, borta är sedan många år de röda siffrorna i bokslutet.

– Det är fantastiskt roligt att vi åter igen kan redovisa ett så bra ekonomiskt resultat. Över förväntan, speciellt med tanke på att det är ett resultat som skapats under delar av en lågkonjunktur. Det är en trygghet för personalen.

Dessutom gör ÖT sitt bästa rörelseresultat någonsin, det handlar om plus 30,1 miljoner.

Smolket i bägaren är att papperstidningen minskar i upplaga. En trend som sprider sig över hela Sverige.

– Upplageminskningen hos dagspressen fortsätter i hela västvärlden, säger Lennart Mattsson vidare. Papperstidningsläsandet fortsätter tyvärr att gå ner. Här i länet är det bland annat Postens försämrade service som är mycket oroande.

Enligt Tidningsstatistik, TS, handlar det om ett tapp på 500 prenumererad upplaga för Länstidningens del.

Han pekar på att jämtar och härjedalingar i glesbygden får sina tidningar och post allt senare på dagen.

– Jag förstår att det inte är speciellt roligt att få sin morgontidning sent på eftermiddagen, det är en viktig fråga för oss.

ÖT:s vd Björn Hemmingsson är förstås också stolt och glad.

– Resultatet vittnar om mycket goda arbetsinsatser inom hela koncernen, säger han. Avgörande faktorer är ökade annonsintäkter, god kostnadskontroll och att vi tidigt under finanskrisen drog i handbromsen, säger han.

Han menar att ÖT klarat den djupa konjunktursvackan på ett fantastiskt sätt. men det går inte att slå sig till ro arbetet fortsätter med att utveckla, rationalisera och jobba smartare.

– Det är den yngre generationen som inte köper papperstidningen ofta är det en kostnadsfråga, säger han. Men konsumtionen totalt ökar, vi har aldrig haft så många läsare om vi ser till räckvidd.

– Räckvidden är det viktigaste för våra annonsörer. Vi måste skapa en produkt som attraherar alla målgrupper när det gäller innehåll och format.

Nu är det många läsare i länets glesbygd som inte får tidningen förrän sent under dagen. Vad har du att säga till dem?

– Vi är en morgontidning och vi jobbar med olika lösningar, bland annat för vi en dialog med Posten, för bättre distribution. Vi gör allt för att hitta bättre alternativ.

Mer läsning

Annons