Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

22 fordonselever bygger om den gamla Volvon till rallybil

/
  • Fordonsbranschen förändras blixtsnabbt och eftersom mekaniker är ett bristyrke med en stor stundande pensionsavgång så går eleverna en ljus framtid till mötes.
  • Christian Hamberg från Valla och Alexander Axelsson från Hammarstrand får lite tips
i demonteringsarbetet av läraren Bertil Engkvist.
  • Micke Eriksson, Mikael Jakobsson, Alexander Axelsson, Christian Hamberg, Arash Bidan och Thomas Green går alla andra eller tredje året på fordonsprogrammet på VTC. Volvon som de plockar isär kommer att vara en rallybil i vår. Foto: Ulrika Andersson
  • Foto: Ulrika Andersson

Fordonseleverna på VTC har fullt upp med att omvandla en gammal Volvo till en rallybil. I höst har 22 elever tagit chansen att välja den populära kursen tävlingsmekaniker.

Annons
Allt invändigt i den gamla Volvo 940:n rivs ut av mekanikereleverna för att ge plats för specialstolar, burbåge, trimmad motor och annan specialutrustning som kännetecknar en rallybil. I måndags började arbetet som ska bli klart till våren. I ungefär fem år har samarbetet mellan tävlingsförare och fordonseleverna på Jämtlands gymnasium pågått. - Jocke Nyman och Patrik Sandell fungerar som mentorer och bollplank och så sköter vi servicen åt dem i viss mån. Sedan följer eleverna med på en del tävlingar. Här på skolan turas de om att vara teamledare för de andra eleverna och på tävling får de prova på att vara koordinator, säger Bertil Engkvist. Det var läraren och tillika gamla rallyföraren Bertil Engkvist som tog initiativet. I början var det en liten kurs inom individuellt val för ett fåtal elever, men det hela blev så populärt att det successivt har utökats. Årets 22 elever på kursen är dubbelt så många som i våras. - Vi ställer höga krav på eleverna, för det är tufft att vara tävlingsmekaniker. De måste vara stresståliga, arbetsvilliga och ha hög social kompetens. När de får på sig teamkläderna så måste de representera teamet hela tiden. Är de på stan så ska de öppna dörren åt gamla damer och vara trevliga, säger Bertil Engkvist. Arbetet pågår febrilt när LT besöker verkstaden. Eleverna arbetar entusiastiskt med att plocka isär bilen. Under motorhuven står Micke Eriksson, Pär Peterson och Mikael Jakobson böjda. - Vi ska ta lyfta bort motorn och växellådan. Sedan ska den byggas om och trimmas, säger Pär Peterson. Det ska vara standardmotor på bilen men den trimmas upp från 140 till drygt 300 hästkrafter. Dessutom konverteras den till etanol. - Vi har en miljöpolicy att ha så gröna bilar som bara möjligt. Alla bilar går på spritbränslen, metanol eller etanol. Dessutom får vi ut mer hästkrafter på etanol, säger Bertil Engkvist. Inuti Volvon sitter Caroline Engkvist och skrapar bort material från bilgolvet. Bilen ska bli helt tom invändigt innan den byggs upp igen, både för brandriskens och viktens skull. Caroline började omvårdnadsprogrammet med sikte på att bli ambulansvårdare men bytte efter en vecka till fordonsprogrammet. - Det här är mycket roligare. Jag ska bli tungmekaniker och där finns ett sug efter folk, säger hon. Att det är duktiga elever på skolan är Sebastian Larsson från Gällö ett bevis på. Han har nominerats av team Nyman till priset Young Technician Award som bästa tävlingsmekaniker under 25 år. Den 29 november på Bilsportgalan i Stockholm får vi veta om han ror hem priset.

Mer läsning

Annons