Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

170 svenskar nära flygkrasch

/

Omkring 170 svenska semesterfirare var så nära en total flygkrasch i Sverige som man kan komma – och utan att veta om det.

Utredarna avslöjar efter nästan två år skrämmande och allvarliga brister bakom incidenten.

Annons

Det chartrade planet, en MD 83 från det österrikiska flygbolaget MAP, startade den 9 september 2007 från flygplatsen på Frösön utanför Östersund för att flyga 169 passagerare till semesterorten Antalya i Turkiet.
Trots den långa startbanan, 2,5 kilometer, hade planet stora svårigheter att komma upp i luften i tid. Med minsta möjliga marginal lättade planet från startbanan men krockade ändå med banljusen utanför banan.
– Närmare en stor flygolycka i Sverige har vi inte varit på länge, säger haverikommissionens utredare Stefan Christensen till TT.
Haverikommissionens utredning som nu är klar visar att planets hjul var högst 40 centimeter ovan marken 50 meter från startbanans slut.
– Det här var en mycket allvarlig händelse, understryker Stefan Christensen.
För tungt lastat
Av rapporten framgår att det var ren tur som gjorde att inte starten slutade med en katastrof på Frösön.
Enligt utredarna berodde incidenten på flera orsaker, men främst på den mänskliga faktorn.
Planet var för tungt lastat när det rullade ut på startbanan. Övervikten var drygt 3,1 ton. Piloterna hade före starten inte gjort en korrekt beräkning av vikt, vind, temperatur och banans längd. De underlät att ta upp vikten på ett antal resväskor i främre lastutrymmet och räknade inte med någon vind alls. I stället hade de medvind vid starten.
I rapporten riktas inte bara stark kritik mot piloterna utan även mot det österrikiska flygbolaget.
Piloterna inte testade
– Piloterna var turkar som hyrts in från ett turkiskt flygbolag. De var inte testade och inte anställda enligt normala uttagningsprocedurer, förklarar Stefan Christensen.
De båda piloterna ville först inte kännas vid incidenten men utredarna kunde genom ett noggrant detektivarbete samla ihop tekniska bevis för att planet verkligen krockat med banljusen. Ytterst små färgflagor från ett av banljusen hittades på flygplanets landningsställ.
Piloterna avskedades en kort tid efter incidenten.

Mer läsning

Annons