Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

100-talet sägs upp när KR Trafik förlorade busstrafiken i länet

/
  • Teresa Engman, Anna Hammarstrand, Stefan Fredriksson och Iréne Andersson, Centrala Buss centrala kontorsbemanning i Östersund.  Foto: Maria Larsdotter

I all tysthet har en mycket stor händelse inträffat inom länets samfärdsel. KR Trafik AB har för minst sex år framöver förlorat Länstrafikens trafikentreprenad i fem av länets kommuner till Centrala Buss AB, Östersund.

Annons

Affären leder till att KR trafik tvingas säga upp ett hundratal anställda och sälja ett 70-tal bussar.

Det lokala delägarföretaget Centrala Buss går samtidigt på jakt efter 130 chaufförer och köper 75 spritt nya bussar á i snitt drygt två miljoner kronor, det vill säga sammanlagt drygt 150 miljoner plus moms.

Centrala Buss har vunnit kampen om att från och med 13 juni och till att börja med under sex år, med option på ytterligare 1–2 år, svara för linjetrafiken i Bräcke, Berg, Härjedalens, Krokoms och Strömsunds kommuner.

Centrala Buss är ett så kallat samverksansbolag som en skara små bussföretag bildade 1987.

Bolaget leds i dag av fyra personer med kontor i Östersund.

Där arbetar vd Stefan Fredriksson, en ekonomiansvarig och två resesäljare/trafikledare och som under sina vingar har elva delägarföretag som äger bussarna och utför trafiken.

De elva är Backeryds Buss, Brunflo Buss, Danielssons Buss, Fåker Buss, Kälarne Buss, Mattmar Buss, Mohlins bussar med Härjedalingen, Molunds Trafik, Svensson i Saxvallen, Thunells Busstrafik med Härjedalingen och Wilhelmina Taxi.

Största inköpet av nya bussar görs av Mohlins bussar i Härjedalen som tvingas köpa ett 30-tal ekipage, varav ett antal långfärdsbussar i tremiljonersklassen.

– Det här är en mycket stor affär, medger Stefan Fredriksson.

Den nya bussparken kommer att få en del nymodigheter.

Bland annat kommer bussarna att delvis köras på biodiesel och passagerarna i ett 40-tal av de bussar som trafikerar de så kallade stomlinjerna, det vill säga trafiken mellan större orter, kommer att erbjudas trådlöst bredband ombord.

En digital bild har tagits fram kring hur stomlinjebussarna skall se ut, en bild som länstrafiken dock inte släpper till offentlighet förrän senare i år.

Upphandlingen ägde rum under våren 2009 och beslutet om entreprenaden togs i juni.

Beslutet överklagades av KR trafik, en process som dock inte varit framgångsrik, och den 30 oktober undertecknades avtalet med länstrafiken.

Mer läsning

Annons