Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinterns kallaste natt: Då bröt Jämtkraft strömmen

/
  • – Hade jag fått veta om avbrottet skulle jag ha hämtat hem min fotogenkamin från jaktstugan, säger Sören Söderqvist från Ede i Offerdal.
  • Minus 21 grader. Då slog Jämtkraft av strömmen. Det var inte uppskattat  i byn Ede där man fick en kall natt.
  • Foito:Jan Andersson

Tisdagskvällen var vinterns kallaste i Offerdal med minus 21 grader. Då passade Jämtkraft på att stänga av strömmen. - Vi blev inte informerade och fick en besvärlig natt, säger Sören Söderqvist i Ede.

Annons
Klockan var var strax före 23 på tisdagskvällen och Sören Söderqvist satt vid sin dator och i kammaren satt hans fru och tittade på tv.
- Helt plötsligt blev det kolsvart i huset och vi undrade förstås vad som hade hänt, berättar Sören.
Han famlade runt och letade tändstickor medan frugan försökte hitta igen ficklampan.
- När vi tänt några ljus så ringde jag journumret till Jämtkraft och frågade vad som stod på och fick då svaret att det var ett planerat strömavbrott i stora delar av Offerdal och att vi inte skulle inte få tillbaka strömmen förrän till morgonen.
- Då blev jag förbannad och frågade varför de inte kunde informera om ett så långt avbrott så att man kunde förbereda sig. Vi har vattenburen elvärme och det tar inte lång tid innan huset blir utkylt, säger Sören.
På Jämtkraft svarade man Sören att de inte visste varför man missat att gå ut med informationen utan hänvisade till kundtjänst som har öppet under kontorstid.
- Det blev rejält kallt inomhus innan strömmen kom tillbaka. Hade vi vetat om att elen skulle försvinna skulle jag ha dragit på extra med värmen under dagen för att klara avbrottet . Dessutom skulle jag åkt till jaktstugan och hämtat hem min fotogenkamin.
Sören Söderqvist tycker också att det är märkligt att man stänger strömmen fast det är så kallt ute.
- Man undrar hur det går för de gamla när elen försvinner. Många kanske blir rädda och vet inte vad de ska göra. Informationschefen på Jämtkraft, Håkan Roos, säger att enligt deras rutiner ska alla berörda hushåll informeras när det gäller ett planerat strömavbrott.
- Vi går ut med brev eller telefonsamtal, dessutom finns informationen på vår hemsida, säger Roos.
Varför inte Sören Söderqvist blivit informerad har inte Håkan Roos något svar på.
- Det kan vara postgången eller något annat fel, men vi kan bara beklaga att han inte fick veta om avbrottet.
Sören Söderqvist tror inte på Jämtkrafts förklaringar.
- Det är inte första gången de glömt bort att informera oss när de stängt av strömmen, säger han.

Mer läsning

Annons