Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tecknade tv-abonnemang – fick skuld hos elfirma

/

Robert Nyman från Nälden känner sig grundlurad av tv-bolaget Canal digital. När han tecknade sitt tv-abonnemang lovade företaget att installationen skulle vara gratis. Nu riskerar han att få betala 3 300 kronor extra.

Annons

I april började problemen när Robert Nyman och hans sambo tackade ja till ett kampanjerbjudande från Canal digital. Ett erbjudande som gav dem tillgång till ett urval av tv-kanaler från företaget. I erbjudandet ingick också fri montering av parabolantennen, kabeldragning och installation av tv-boxen. Installationen skulle ske inom fem till tio dagar enligt försäljaren.

– Jag minns att jag ringde den elfte eller tolfte dagen och undrade när installatören skulle komma, berättar Robert Nyman.

Till svar fick han att Canal digital tyvärr inte hade någon installatör i närområdet. Robert fick frågan om han kunde tänka sig att själv kontakta någon som kunde sätta upp antennen och koppla in utrustningen. Kostnaden skulle Canal digital stå för.

Robert ringde till en lokal elfirma som kom hem till huset och installerade utrustningen så att han och hans sambo kunde börja titta på alla de tv-kanaler ingick i erbjudandet. Räkningen för installationen. Som överenskommet skickade de räkningen vidare till Canal digital. Allt verkade vara frid och fröjd.

– Det gick ett bra tag men sedan fick vi en betalningspåminnelse från elfirman, berättar Robert.

Det visade sig att Canal digital inte hade betalat räkningen för installationen till elfirman.

– När jag ringde upp Canal digital och frågade vad som hade hänt så fick jag till svar att de tyckte att räkningen för installationen var för hög. Men den person som jag pratade med lovade att Canal digital skulle ta kontakt med elfirman och att vi inte skulle behöva stå för de 4 700 kronorna.

Återigen gick det en tid då Robert och hans sambo trodde att allt var ordnat. Men senare under sommaren fick de veta att Canal digital inte hade tagit kontakt med elfirman och att skulden låg kvar på Robert. När han ringde upp igen och pratade med en person på reklamationsavdelningen fick han helt andra besked än tidigare.

– De ville inte alls betala kostnaden för installationen, bara ge ett installationsbidrag på 1 350 kronor, berättar han.

– Hela historien är bedrövlig. Man blir förbannad helt enkelt. Canal digital har inte hållit något av de löften de åtagit sig, säger Robert Nyman och fortsätter.

– Fakturan står på oss så nu riskerar ju vi att få en betalningsanmärkning eller hamna hos Kronofogden. Det är riktigt ruttet agerat av Canal digital men de skiter väl i om de förlorar en kund hit eller dit.

Robert Nyman säger att han planerar att ta ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

Mer läsning

Annons