Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pengar och kunskap – två viktiga delar i det stora projektet

Det var hösten 1994 som Jan Eriksson, konstruktör och produktutvecklare av röjsågar hos Husqvarna i Tandsbyn fick sin idé om de transporterade transportbilarna.

Annons

Han insåg att han skulle behöva stora kunskaper för att förverkliga sin idé varför han skrev in sig på Mittuniversitetet i Östersund för att plugga maskinteknik och juridik.

– Man kan i dag inte räkna med att få hjälp att driva ett eget projekt.

Prototypen för Flexiwaggon har hittills kostat 36 miljoner att ta fram.

Projektet har fått stöd av Energimyndigheten i form av ett bidrag på 3,3 miljoner och ett lån på 7,5 miljoner samt ett lån på två miljoner från länsstyrelserna i Jämtlands och Västernorrlands län.

Saminvest, ett helägt dotterbolag till Almi Företagspartner Mitt, bidrar med fem miljoner.

Även Vinnova, den statliga myndighet under näringsdepartementet som ska bidra till forskning och utveckling av nyskapande, framgångsrika produkter, har ställt upp med 1,7 miljoner.

Banverket bidrar med 1,5 miljoner till säkerhetstester.

Prototypen har finansierats med en tredjedel bidrag, en tredjedel lån och en tredjedel aktiekapital, varav fem miljoner från ICA.

Jan Eriksson är vd, styrelseledamot och huvudägare av Flexiwaggon AB.

Övriga i styrelsen är Gunnar Svedberg, ordförande, Bo Anders Jonsson och Per Stribäck.

Ytterligare en icke namngiven person är på ingång och som dessutom erlagt ett stort eget kapital i projektet.

Mer läsning

Annons