Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nils-Eric vann fighten mot jätten Telia

/
  • TeliaSonera drev en skuld på 616 kronor till tingsrätten för att få betalt. Men Nils-Eric Johansson från Krokom tog fighten och vann.
  • Nils-Eric Johansson väntar på att hans            ärende ska ropas upp i tingsrätten. I den röda ryggsäcken har han alla argument som han tänker använda i sitt försvarstal. Foto: Ulrika Andersson

Telia ville att Nils-Eric Johansson skulle betala 616 kronor för en tjänst som inte fungerade. De gick så långt som till tingsrätten för att driva in sin skuld. Nils-Eric Johansson tog fighten och vann.

Annons

I går möttes Nils–Eric Johansson från Krokom och TeliaSonera i Östersunds tingrätt kring ett omtvistat bredbandsabonnemang.

– Telia har gjort fel, konstaterar deras juridiska ombud, Per Hjortstrand, per telefon. Vi tar tillbaka alla krav.

Det var en jublande glad Nils–Eric Johansson som lämnade tingsrätten. Alla krav kommer att skrivas av och han får tillbaka sina 3 000 kronor som han lämnat i deposition.

– Man är näst intill chanslös mot Telia, därför lät jag ärendet gå till tingsrätten, säger han. Här har jag i varje fall ett juridiskt stöd, vilket är jättebra.

Med facit i hand visade det sig att han hade rätt.

Allt började för drygt ett år sedan när Nils–Eric Johansson beställde ett mobilt bredband.

Eftersom han har betalningsanmärkningar, sedan tidigare, betalade han 3 000 kronor i depositionsavgift samtidigt som avtalet skrevs under.

– Bredbandet fungerade i två veckor, säger han, jag besökte därför Teliabutiken i Östersund för att få hjälp. En yngre dam provade USB modemet och konstaterade att något var fel.

– De kunde inte hjälpa mig utan jag skulle åka till Sollefteå där jag köpt abonnemanget. Mycket märkligt eftersom jag skrev kontraktet med Telia och inte med butiken i Sollefteå.

Till sist konstaterade han att han satt med ett abonnemang som inte fungerade. När fakturan kom på drygt 600 kronor betalade han inte eftersom han inte fått det han hade beställt. Han hade dessutom tillbakavisat Telias fordran.

Men Telia överlämnade fakturan till inkassoföretaget Sergel som i sin tur överlämnade ärendet till Kronofogdemyndigheten för indrivning.

Men Nils-Eric Johansson vet, med erfarenhet från kommunpolitiken, hur en slipsten ska dras. Han skrev till Kronofogdemyndigheten och ansökte om återvinning eftersom kravet inte var relevant då han inte fått den tjänst han beställt.

Ärendet gick så långt som till Östersunds tingsrätt där ärendet skulle avgöras i går.

Nils-Eric Johansson var laddad till tänderna med argument och alla skrivelser i ärendet. För någon advokat hade han inte kopplat in.

När Telias Per Hjortstrand via telefon inledde med att säga att Telia faktiskt hade gjort fel, att de återkallade ärendet och avskriver sin fordran gick ett sus av lättnad genom salen.

– Abonnemanget är annullerat men vill du öppna det igen går det bra, du får dessutom tillbaka hela din deposition, var budskapet till Nils–Eric Johansson som genast sa att han skulle fortsätta som kund hos Telia.

Jublande glad lyfte han på hatten utanför tingssalen. Rättvisan hade segrat. Ett bevis kanske för att en enskild trots allt kan få rätt mot ett stort företag om man bara orkar kämpa.

Mer läsning

Annons