Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glashalt – men ingen vill lyssna på busschauffören

/
  • Så här såg det ut när busschaufför Micke Norrman kom körande norr om Föllinge på fredagsmorgonen.

Busschaufför Micke Norrman kräver mer sand på vägarna kring Föllinge. Han menar att även de som har ansvar för sandningen borde inse att skolbarnen han fraktar i bussen är mer värda än kostnaden för ett extra lass grus.

Annons

Varje vardag kör Micke Norrman buss två turer Föllinge-Laxviken-Laxsjö-Ottsjön-Föllinge. Men i vinter har de inte varit något angenämt arbete. Han tycker att det saknas grus och sand på vägarna.

I torsdags morse när hårda vindar blåste över länet, samtidigt som det hade tinat och sedan frusit på var situationen värre än vanligt, enligt Micke Norrman.

– När vi kom ovanför Lövsjön greppade en kastvind tag i bussen och jag körde inte mer än 40 kilometer, ändå tänkte jag att nu går det åt helvete. Det var som skridskois, inte ett gruskorn fanns det på vägen, säger Micke Norrman.

I bussen fanns skolbarn på väg till Föllinge.

– Jag hade sagt redan tidigt att i dag kanske ni blir sena för nu tar vi det lugnt, berättar busschaufför Micke Norrman.

Men han känner ett stort ansvar för busspassagerarna.

– Skolungarna är betydligt mer värda än kostnaden för ett gruslass eller snöröjning, säger Micke Norrman.

Busschauffören Micke Norrman har försökt slå larm om den bristande sandningen på vägarna han trafikerar med bussen. Men han upplever att han fått noll respons från myndighetshåll.

– Jag vill bara ha mer sand på vägen och i rätt tid, säger han. Vi pratar varje dag,jag och kollegorna om hur bedrövligt det är.

Hussein Albaini är driftchef på Trafikverket för Jämtlands och Dalarnas län. Då den person som är ansvarig för just Föllingeområdet är på semester har Hussein Albaini svårt att ge något konkret svar på varför det inte är tillräckligt sandat när Micke Norrman kommer med bussen lastad med skolbarn. Sannolikt är det enligt Hussein Alzbaini så att de aktuella vägarna är lågtrafikerade och därför lågprioriterade.

– Allmänt klassar vi vägen utifrån hur mycket trafik det är, vägar med mycket trafik får högre standard, vägar med låg trafik får lägre standard. Jag misstänker att det här inte rör sig om någon högprioriterad väg, säger han.

Mer läsning

Annons