Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första tåget lastat med biobränsle

/
  • Rickard Andersson lastar biobränsle på tågets 69 containrar fördelade på 23 vagnar, vilket tar ungefär fem timmar. Tåget gick sedan till Ånge i går kväll och vidare till Västerås i dag. Foto: Håkan Luthman

I går avgick det första biobränsletåget från Krokom.
SCA Norrbränslen lastar förnybara bränslen på eltåg mot Västerås.

Annons
– Det här är bra för inlandet, säger Lennart Magnusson, SCA Norrbränslen.
Att frakta skog på räls är inget nytt, men just att skicka biobränslen, som grot; grenar och toppar som är restprodukter vid avverkning, flis, torv, pellets och rötved är en ny satsning som SCA Norrbränslen hoppas stort på.
– Vi har 40 års erfarenhet av virke på järnväg efter man slutade med flottningen. Men vi kör igång med det här just nu för att kund och leverantör har hittat till varandra och att vi fick ihop volymer så att vi kan börja, säger Lennart Magnusson, regionchef för SCA Norrbränslen.
Kapaciteten blir 220 000 årston biobränsle som forslas med järnväg så nära som man kan ta sig på räls till fjärrvärmeverk och andra förbränningsanordningar. Det första tåget går till Västerås. Kraftvärmeverket i Södertälje är Sveriges största anläggning i sitt slag och dit kommer tre tåg i veckan att gå från SCA Norrbränslen och Såtab som också levererar biobränslen.
– Biobränsleförbrukningen ökar i Norrland och det är redan brist söderut. Just nu byggs pannor i Umeå och Örnsköldsvik, säger Lennart Magnusson.
Efter en provkörning i vintras som såg gynnsam ut så beslutades det att gå vidare med projektet. Första tåget gick från Töva väster om Sundsvall den första oktober och i går var det dags för Jämtlands första avgång från virkesterminalen i Krokom. Tågen körs av den norska operatören Hectorrail.
– Vår förhoppning är att det ska växa. En del kortare transporter måste ju gå på lastbil, men det är bra om alla längre transporter går på järnväg. Miljövinsterna är enorma, säger Lennart Magnusson.
Projektet ska utvärderas genom Skogforsk.

Mer läsning

Annons