Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nöjda åkare i längdspåren – trots de nya avgifterna

/
  • Sedan julveckan krävs spårkort för att få åka i längdskidspåren runt Funäsdalen. Projektet har fått oväntat positiva reaktioner.Foto: Carin Selldén

Under julveckan 2009 införde Destination Funäsdalen spåravgifter på de 30 mil av längdskidspår som går genom Bruksvallarna, Tännäs, Funäsdalen, och Tänndalen.

– Projektet har gått enligt förhoppningarna och folks reaktioner är långt över förväntan. Det är glada miner i spåret när man är ute som spårvakt, säger Lars Nelson, projektledare.

Annons

Bara av förköpen på säsongskorten innan jul har Destination Funäsdalen fått in runt 500 000 kronor.

– Vi har sålt enligt förväntningarna, i höstas var det väldigt mycket negativa kommentarer på internetforum och klagomål. Men enligt spårvärdar och återförsäljare är skidgästernas reaktioner övervägande väldigt  positiva. Det man hör är att en del tycker det är för billigt, andra att det var på tiden, sen tycker förstås ett fåtal att det är för dyrt, säger Lars Nelson, projektledare.

Vad händer om man inte köper ett spårkort?

– Vi är inte ute att driva det här till rätten om inte någon absolut vill. Det är vår policy att man ska betala för spårkort. Tanken är att folk ska vilja betala och förstå varför man betalar. Det är absolut ingen frivillig avgift, men spårvärdarna är inte ute efter att skicka någon i diket. Och alla pengar går tillbaka till spåren, säger han.

Ute i spåren har inte alla uppmärksammat att det införts spåravgifter. Andra har glömt knappen hemma, eller i fickan.

För att kontrollera att gästerna betalar spåravgifter finns det 10 spårvärdar. Det är 4-5 personer som är ute mer ofta, varav Lars Nelson är en av dem.

– Det är som betald träningstid för mig, säger han.

I hela området finns fyra pistmaskiner. I Tännäs hyr man in personal från en extern firma.

Gösta Sjölund är spåransvarig för Bruksvallarna/Ramundberget och är en av dem som kör pistmaskin.

 De människor vi möter ute i spåren är odelat positiva. Alla har stor acceptans. Under tidiga hösten framfördes det lite negativa attityder mot det här, men från och med julen har det varit enbart positiva attityder. Man förstår varför vi tar betalt, säger han.

Genom satsningen ökar även kvalitén på spåren.

– Vi har utökat prepareringsinsatsen för att spåren ska vara klara till klockan 10, om vädret tillåter, säger han.

Snart kommer det även finnas vallastationer, en i varje spårområde.

Något som precis har kommit i gång är ett gps-projekt där man kan se på internet var det är pistat och var man ska preparera.

– Det har precis börjat fungera bra, förra veckan fungerade det i alla dalgångar. Nu håller vi på att förfina tjänsten så det ska bli lättare att förstå för gästen, säger Lars Nelson.

Enligt Lars Nelson är det världsunikt att få en prognos var och när spåren ska prepareras. Projektet är ett samarbete med skoterbolaget och tjänsten är utformad av Bracke systems i Östersund.

Mer läsning

Annons