Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matproducenter bildar bolag – når konsumenterna lättare

/
  • Björn Ljungqvist, näringslivssekreterare på Härjedalens kommun hjälper till i startläget för Härjedalsmat AB.
  • Ost är en produkt som kommer att finnas i Härjedalsmats utbud.  Foto: Carin Selldén

Nu går 15 matproducenter i Härjedalen i hop och bildar ett bolag. Snart kan de nå ut till kunderna på ett smidigare sätt, och samtidigt spara in på kostnaderna.

Annons

Getost, honung, gräddglass. Det är bara några av produkterna som produceras i vår närhet. Men att vara en småskalig matproducent i dagens Härjedalen är inte det lättaste. Transporterna krånglar och ingen är intresserad av att leverera en liten mängd produkter långa sträckor. För att inte tala om kunderna som får leta febrilt för att hitta någon enstaka härjedalsprodukt på livsmedelsbutikerna. Därför går nu ett 15-tal livsmedelsproducenter i hop och bildar ett gemensamt bolag under namnet Härjedalsmat AB.

– För en småskalig matproducent är det svårt att hinna med annat än att producera åtta timmar om dagen sju dagar i veckan. Vid sidan av det ska man sälja och distribuera, vilket småföretagen i dag sköter enskilt. Man har svårt att tillfredställa marknaden och efterfrågan på närproducerad mat är jättestor. Allt det här ställer krav på att man samordnar det, säger Björn Ljungqvist, näringslivs- sekreterare i Härjedalens kommun.

I första hand vill bolaget jobba för att mätta den lokala efterfrågan, samt spara kostnader i försäljning och logistik men också att skapa ett gemensamt varumärke att sälja in hos livsmedelsbutiker och restauranger.

– Må hända att det bara bor 11000 invånare i Härjedalen men vi får 600 000 gäster varje år, säger Björn Ljungqvist entusiastiskt.

Bolaget håller nu på att leta efter en lokal som ska ligga strategiskt placerad i Härjedalen. 13 av de 15 matproducenterna i bolaget ligger i östra Härjedalen, men bolaget kan i framtiden komma att utökas och tanken är att samla matproducenter i hela Härjedalen.

– För kommunen är projektet intressant då det sysselsätter många företag i kommunen. Det kan också skapa arbetstillfällen och attrahera turister, säger Björn Ljungqvist.

Dialogen mellan företagarna och kommunen startades redan runt 2004. Men i våras rådde det näst intill panik hos de lokala matproducenterna då transporterna krånglade, och man började diskutera frågan om ett gemensamt bolag på allvar.

Karin Nylén Paulsson på Herrö Getgård är en av matproducenterna i bolaget. Hon fick vänta 19 dagar på en leverans.

Då började Björn Ljungqvist att puffa för projektet med ett gemensamt bolag. Näringslivskontoret stöttar även projektet i ett initialt läge med en del praktiskt och pappersarbete.

Just nu har bolaget en interimstyrelse som kommer snart att utse en vd. Härjedalsmat AB planerar även att köpa upp Fäbodglass.

– Det kommer att stärka Härjedalsmat och skapa kassaflöde från dag ett, så att de inte bara har en massa utgifter, säger Björn Ljungqvist .

I slutet av augusti planerar man att ha hittat en lokal för Härjedalsmat AB.

Mer läsning

Annons