Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lofsdalen på jakt efter EU-pengar till projekt

/
  • Lofsdalen har inte många moln på himlen. Turismen går framåt men samtidigt behöver man förbättra infrastrukturen.  Foto: Carin Selldén
  • Katarina Lidberg, turistchef i Lofsdalen.  Foto: Håkan Degselius

Lofsdalen ansöker om att få 12,2 miljoner i EU-pengar till att utveckla byn.
– Den första juli sätter projektet i gång enligt planerna, säger Katarina Lidberg.

Annons

Lofsdalen har under de senaste åren vuxit i snabb takt. Men infrastrukturen har inte riktigt hängt med i utvecklingen. På torsdag skickar man en ansökan om EU-pengar motsvarande 12,2 miljoner för att utveckla byn.

Företagen i Lofsdalen satsar över två miljoner i projektet. I byn finns 140 bofasta invånare, men med en bäddkapacitet på cirka 6000 bäddar. Turistnäringen i Lofsdalen omsatte 107 miljoner 2007 och 140 personer är årsanställda.

Med projektet vill man utveckla året runt-säsongen genom ett större utbud av aktiviteter. Sommartid är vandring tillsammans med fiske och den fina naturen vad man lockat med, men i konkurrens med andra omkringliggande destinationer är detta ingenting unikt, står det i projektbeskrivningen.

Man vill vidareutveckla de produkter som finns i dag, men även hitta nya produkter.

Man vill skapa ett profilprogram som genomsyrar skyltning, informationskällor, färgsättning och belysning. Dessutom vill man se över säkerheten i byn, knyta samman byn genom ny infrastruktur såsom gångvägar och lifttransporter. Med hjälp av belysning, skyltar och information få ett bättre, säkrare flöde av människorna som besöker området.

– Vi vill koppla i hop fjällanläggningen med byn, genom en gångväg, dessutom vill vi få ut människorna ur stugorna genom att erbjuda en skidbuss som går runt. Vi ska satsa på evenemang och marknadsföring mot både utländska och svenska gäster, säger Katarina Lidberg.

Ett av målen är att Lofsdalen ska använda den samiska kulturen mer i turismen.

– Fortsättningen är att vi ska få fler turister hit under hela året, mer företag, ökad lönsamhet och att kunna anställa mer folk inom turismen, säger hon.

Mer läsning

Annons