Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lågkonjunkturen positiv för fjällturismen

/
  • Den nya liften i Kåvan vid Funäsdalsberget är en av alla nya satsningar i fjällen.

Det har varit ett rekordår för de tre stora fjällorterna i länet – Åre, Vemdalen, och Funäsdalen. Lågkonjunkturen har snarare lockat turister till fjällen än skrämt bort dem.

Annons

Skistars halvårsresultatet är det bästa i Skistars historia. Rapporten för september 2008- 28 februari 2009 visar att nettoomsättningen ökade till 963 miljoner kronor från 869 förra säsongen. Det gäller alla för deras destinationer tillsammans - Sälen, Vemdalen, Åre, Hemsedal, Trysil och Hammarbybacken.

Omsättningen av skipass (liftkort) har ökat med 15,4 procent från säsongsstart till och med februari 2009, jämfört med motsvarande period föregående år. Det visar ny statistik från SLAO, Svenska Liftanläggningars Organisation.

Destinationschefen i Vemdalen Torgny Svensson är positiv till säsongen.

– Det har varit en väldigt bra vinter, framför allt en lättsam vinter med tidig snö, stabilt väder och en bra kalender för vår del, exempelvis med många lediga dagar kring julen. Den här säsongen kommer förmodligen bli bättre än den förra, när allt är sammanräknat, säger han.

Vad beror det på?

– Konjunkturen har påverkat oss ganska positivt i Vemdalen med tanke på lägre bensinpris, kronkursen och att ha kunderna nära. En familj från Gävle exempelvis väljer att åka till stugan i stället för att kanske åka till Thailand, säger Torgny Svensson.

Linda Wasell, pressansvarig för Skistar i Åre är väldigt nöjd med säsongen.

– Vi har haft en otroligt bra säsong på alla sätt och vis. Vintern kom tidigt, med mycket snö vilket drog många gäster. Lågkonjunkturen har tvärtom gynnat oss. Den svaga kronan gör att vi stannar hemma. Och för de länder som har euron är det väldigt fördelaktigt att semestra i Sverige, säger hon.

– Förra året hade vi en rekordsäsong, vi var all time high på alla kanter. Denna säsong slår vi nytt rekord. Men det är inte bara konjunkturen som är orsak utan det har flera orsaker, bland annat VM-effekten. Vi jobbar mer och mer internationellt och i vinter har vi haft bland annat haft världscupsfinalen och Jon Olsson Invitational, säger hon.

Anders Blomqvist, destinationschef för Funäsdalen (som inte är en del av Skistar) kan avslöja att Funäsdalen har haft en rekordvinter. Förra vintern slog de rekord och denna säsong har varit ännu bättre.

– Vi är jättenöjda. Den gemensamma bokningen har ökat men mer än tio procent, säger han. Liftkortsförsäljningen har ökat med ca nio procent, säger han.

Men på liftkorten har man samtidigt ökat priserna någon procent i från förra året. Däremot har han noterat att restaurangerna har tappat lite.

– Vi tror att folk har lagat mer mat i stugorna än att gå ut och äta. Men jag är inte riktigt färdig med att värdera hur det ser ut än, säger han.

Mer läsning

Annons