Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekologisk mat från Härjedalen ska locka turister till regionen

/

Mat från Härjedalen AB börjar nu komma på fötter och inom två månader ska man ha en lokal i Härjedalen. Här ska 15 lokala matproducenter sälja sina produkter gemensamt – Närproducerad ekologisk mat ska bli en turistdragare.

Annons

LT skrev sommaren 2009 om bolaget Mat från Härjedalen som då precis hade startat och hette Härjedalsmat AB. 15 lokala matproducenter hade gått i hop och bildat ett bolag för att marknadsföra sig bättre och att ordna logistiken på ett smidigare sätt. Bolaget har också köpt upp Fäbodglass och den förre ägaren är nu delägare i bolaget.

Mellan 1 januari 2010 till 31/3 2011 pågår Leaderprojektet ”Etablering av plattform” för MHAB. Projektet har beviljats 300 000 i Leaderbidrag och 200 000 kronor från Härjedalens kommun.

Det var näringslivssekreterare Björn Ljungqvist som pushade för samarbetsprojektet och stod till en början även som vd för bolaget, något som i efterväg förklaras som en miss.

Bolaget säljer glass, potatis, kött från nöt och får, mjölk, getost, honung, rökt kött och fisk under en gemensam paraplyorganisation.

– Vi kommer säkert att komplettera med produkter framöver. Vår förhoppning ärt att få rennäringen med oss och ska nu ha möte med Mittådalens och Handölsdalens samebyar. Målsättningen är ett sortiment med hög kvalité och helst ekologiskt eller kravmärkt, säger Christian Plüschke, vd för bolaget.

Christian Plüschke tillsattes som vd den 8 februari i år och bor i Rätan. Han har dansk-tysk bakgrund och har innan jobbat som regional investeringsfrämjare för Midscand, Invest in Sweden Agency och Exportrådet. Han har också varit handelskammarens officiella samarbetspartner för Jämtlands-, Gävleborgs- och Västernorrlands län.

Han har varit verksam i arbetsledande position hos flera svenska, tyska och norska företag. 2005 blev han utsedd som Årets säljare av organisationen Säljarnas riksförbund.

– Jag har jobbat utomlands i 18 år så jag vet vad gästerna frågar efter och vad man längtar hem till - Blåbärskogar, vita vägar, ren orörd natur, svampplockning, vatten, fiske jakt, paddling och tystnaden, säger han.

Allt detta ska man alltså associera till genom produkterna i Mat från Härjedalen.

De 15 delägarna är med i fem olika arbetslag, där man jobbar med frågor som rör allt från försäljning och marknadsförning till mejeri och kvalité.

– Vi har haft våra första möten och jag tror på det här. De är individualister allihop men det fungerar bra, säger han.

Man behöver också en gemensam lokal till Mat från Härjedalen och det håller i dagarna på att upphandlas. Var det är vill Christian Plüschke ännu inte säga, men det är inte i Sveg. I lokalen ska det vara butik, kafé, lager och viss form av tillverkning, till exempel styckning av kött. Inom två månader ska affären vara klar och inflyttning påbörjas.

– Vi planerar att sälja 50-60 procent av produkterna på plats i butiken. Marknaden är främst i Härjedalen och Jämtland, men även resten av Sverige, främst storstadsregionerna.

Under våren har man ställt ut Fäbodglassen på Gastro Nord, som är en stor matmässa i Stockholm, och den fick enbart goda betyg.

Carin Selldén

Mer läsning

Annons