Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det gäller att sticka ut om man vill nå en ny marknad”

/
  • Lars Bohlin, Robert Petterson, Tony Guldbrandzén, Marie Andersson, Susan Bolgar, Lars Lagrell och Leif Nilsson ventilerar sina åsikter.Foto: Håkan Degselius

Den gamla fönsterfabriken i Ytterhogdal kan om allt går vägen bli en hall full av aktiviteter och nu talas det till och med om att melodifestivalen ska komma till byn

Annons

Nu börjar planerna ta mer fastare former när det gäller aktivitetshallen i Ytterhogdal. Under fredagen genomfördes ett seminarium där ett 70-tal deltagare fick höra mer om planerna samtidigt som de själva fick komma med åsikter om vad hallen kan användas till i framtiden.

Och några gränser för vad som kan rymmas i hallen finns det inte i dagsläget och bara det visar kanske att det finns framtidstro i Ytterhogdal, trots allt. Men ännu är det en bit kvar till att arrangera en deltävling i melodifestivalen, som var ett av många förslag.

– Det viktiga är att vi får flera att samarbeta i den här viktiga frågan för bygden, menade Leif Nilsson, som varit initiativtagare till idén och som är full av förhoppningar om att det ska vara möjligt att finansiera hela anläggningen.

Arenan ska fungera året runt och förhoppningsvis dra fler idrotts-turister i första hand till bygden.

Och det är fotbollen som är det primära målet men man hoppas kunna lägga till fler aktiviteter vid sidan.

– Det vi vill är att bredda synsättet så att det inte blir bara fotboll, säger Marie Andersson från Färgfabriken Norr som hoppas att arbetet mellan kulturen och idrotten ska kunna mynna ut i något bra.

Lars Lagrell, känd fotbollsprofil, var av förståliga skäl positiv till en satsning på en hall för fotbollsspelarna.

– Vi måste jobba för fler hallar men det gäller att samarbete med de som har samma intresse, menade Lagrell som hoppas kunna ställa upp med fonderade pengar från fotbollförbundet för att en hall ska bli verklighet.

Kulturexperten Susan Bolgar kom med några intressanta synvinklar på hur man ska synas och få folk att stanna i Ytterhogdal.

Hon drog exempel på hur man lyckats i exempelvis Jukkasjärvi med sitt ishotell som numera är ett av Sveriges mest kända turistobjekt.

– Det är något som visar vad bisarra idéer kan bära med sig, menade Susan, hon menade vidare att det gäller att sticka ut om man vill nå en ny marknad.

Mer läsning

Annons