Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill se en kraftfull satsning på Fjällvägen

Både Härjedalens och Bollnäs kommuner vill att riksväg 83, eller den så kallade Fjällvägen, mellan Tönnebro och Ljusdal ska bli föremål för upprustning eftersom den bland annat har mycket stor betydelse för utvecklingen av turism­näringen i vårt län.

Annons

Länsstyrelsen i Gävleborg är tveksam till att satsa stora summor på riksväg 83 och vill istället ha en storsatsning på riksväg 84 från Hudiksvall och upp till Härjedalsgränsen.

– Riksväg 83 är av viktig betydelse för turismnäringen och dess utveckling i Härjedalen och Jämtland. Den innebär den kortaste vägsträckan från Mälardalen – 2,3 mil kortare än E 4 och riksväg 84 via Hudiksvall – och utgör huvudstråket för denna fjälltrafik. Samtidigt finns här lättillgängliga service- och rastställen, skriver Bollnäs kommun bland annat i ett yttrande till Vägverket Region Mitt.

– Man måste även beakta de fortsatta turismsatsningarna i fjällvärlden och att detta i sin tur kommer att medföra ännu mer trafik på riksväg 83. Noteras bör att Härjedalens kommun och turismnäringens företrädare förordar riksväg 83 via Tönnebro-Bollnäs-Ljusdal som huvudstråk för fjälltrafiken och kräver kraftfulla åtgärder på den sträckan för att öka säkerhet och framkomlighet, skriver Bollnäs kommun i yttrandet.

Kommunen hävdar också att det är viktigt för den regionala utvecklingen i Hälsingland att behålla 90 km som högsta hastighet på 83:an istället för en sänkning till 80 km som Vägverket har föreslagit.

Av Härjedalens kommuns yttrande framgår bland annat att näringslivet i kommunen i stort sett är beroende av E 4:an och riksväg 83/84 för att restiden till Härjedalsfjällen ska upplevas som rimlig. Hela 93 procent av besökarna till västra Härjedalen reser till exempel med egen bil.

– Enligt turismnäringens företrädare är E 4 till Tönnebro och därifrån riksväg 83/84 det naturliga stråket för besökare till Härjedalen. Fjällturismens positiva utveckling kommer att medföra en ännu intensivare biltrafik på dessa vägar och de är även av stor betydelse för transporter inom övriga näringar, menar Härjedalens kommun.

– Varken riksväg 84 eller 83 uppfyller i dag kraven för bibehållna hastigheter om 90 respektive 110 km och standarden är undermålig med tanke på trafikintensiteten.

Kommunen har även beslutat att förorda att riksväg 83 skyltas som Fjällväg, alltså huvudstråk mellan Tönnebro och Ljusdal.

– Kraftfulla förbättringsåtgärder på detta vägavsnitt måste prioriteras högt för att svara mot ökande trafikströmmar till och från turismdestinationerna i Härjedalen, menar kommunen slutligen i yttrandet.

Mer läsning

Annons