Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

13 000 abonnenter fick fel avgift för sophämtningen

Reaxcer som har hand om kommunens sophämtning har haft stora problem med faktureringen den senaste tiden. Både Reaxcers kundtjänst och kommunhuset var under fredagen nedringt av kunder som fått felaktiga fakturor. Extrapersonal fick sättas in.

Annons

13 000 kunder har i dagarna fått fel fakturor av Reaxcer.

– Bolaget har en ny leverantör samt problem med datasystemet vilket har gjort att det bland annat saknas rader på utskriften av fakturorna, säger Margareta J Erixon, ansvaring för renhållningen på Härjedalens kommun.

– Till exempel kunderna från B-området har fått två olika fakturor, en på grundavgiften och en på hämtningsavgiften, vilket gör att det står belopp som ingen känner igen. Det har även varit krångel med OCR-numren, säger hon.

Reaxcer har satt in extrapersonal i både växeln och kundtjänst för att kunna svara på kundernas frågor.

Reaxcer och Härjedalen kommun skulle under fredagen ha en presskonferens men den blir uppskjuten till måndag. I stället har kommunen lagt ut en lista med frågor och svar på sin hemsida.

Här återger LT några av frågeställningarna.

Bank eller postgiro fungerar ej?

Att betala på vanligt sätt med meddelande fungerar, fakturanummer anges vid betalning, notera att det inte är samma BG/PG nummer som vid faktureringen  i höstas.

OCR-inbetalning  fungerar ej?

På grund av att Reaxcers leverantör av denna tjänst missat en inställning så fungerar ej OCR-inbetalning (Plusgiro) ännu, notera att det är enbart för plusgiro som OCR-inbetalning kommer att fungera senare.

Det framgår inte på fakturan vad som fakturerats?

Det är naturligtvis den kommunala renhållningen, för fastigheter inom Härjedalens kommun. Fakturan har dock ett nytt utseende och sättet att debitera har förändrats, numera debiteras en grundavgift och en tömnings- alternativt hämtavgift istället som tidigare endast en fast avgift.

Viss text saknas  på fakturan?

På vissa typer av grundavgifter och hämtavgifter så har Reaxcers leverantörs utskrift inte fungerat till fullo, textsträngen som talar om vilket typ av taxa man betalar för saknas på vissa fakturor, dock kan man i nedanstående tabell med hjälp av beloppet utläsa vilken taxa det är.

Man har fått två fakturor med olika belopp?

Abonnenter i B-Turistområde eller B-Övriga områden har fått en separat faktura för grundavgift och hämtavgift denna gång, detta kommer att rätta till sig till höstfaktureringen. Båda fakturorna  är riktiga och skall betalas.

Fakturadatum är 2010–04–15 men fakturan kom inte förrän veckan efter?

Av olika anledningar så senarelades själva utskicket av fakturan en vecka, inga påminnelser eller krav kommer att skickas ut förrän tidigast tre veckor efter förfallodatum.

Varför är inte förfallodagen den sista i månaden som tidigare?

Kredittiden skall vara 30-dagar enligt avtal mellan entreprenören och kommunen.

Mer läsning

Annons