Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Tragiskt hur Skistar undviker klimatfrågan

Annons

I en debattartikel nyligen ifrågasatte vi Skistars klimatengagemang. Medan forskarna slår fast att den senaste tidens extrema väder är kopplat till klimatförändringarna, så lyfter Skistar cyniskt fram fördelarna med klimatförändringarna, som kan drabba andra skidorter hårdare, och ”möter riskerna genom ständig utveckling av snösystem för att säkerställa skidåkning”. Det aktiva klimatarbetet är synnerligen begränsat  och Skistar är en av allt färre aktörer som fortfarande saknar konkreta, mätbara klimatmål.

Bilden är en arkivbild.

                                                              

Detta förtjänar en publik diskussion, eftersom Skistar är centrala i det ”fossilfria” skid-VM som står för dörren i Åre, men också eftersom skidverksamheten är en så viktig del av Jämtlands och hela Sveriges intäkter, arbetstillfällen och fritidsintresse. Därför är det tragiskt att Skistar i sin replik enbart fokuserar på om ”Ta flyget till fjällen” var att betrakta som kampanj eller inte - i vad som tyvärr är typiskt för Skistar så nämner Niclas Sjögren Berg inte med ett enda ord klimat- och hållbarhetsfrågorna. Låt oss därför konkretisera de frågor Skistar behöver besvara:

 

För det första: Inser Skistar klimathotets allvar? I verksamhets­berättelsen står att ”följderna av växthuseffekten har debatterats under ett antal år” vilket är väsensskilt från hur andra numera uttrycker sig, och inget i deras agerande visar att de delar omvärldens oro.

 

För det andra: Var är era klimatmål? Utan konkreta mål för Skistars egna utsläpp och de utsläpp de ger upphov till, finns inget att utvärdera mot. Skistar bör förstås överträffa klimatlagens klimatmål - den som inte gör det, är en del av problemet. Därtill bör Skistar sätta ett slutår för fossilanvändning - annars får vi tyvärr se fossilfritt VM som en engångshändelse utan större långsiktig betydelse för verksamheten.

 

För det tredje: Tar ni ansvar för resorna? Skistar har unikt goda förutsättningar att bidra till ett hållbart resande, med Åre som stora delar av landet når med direkt nattåg, Sälen som bara kräver ett byte mellan tåg och buss och Hammarbybacken inom en timmas kollektivt resande för över en miljon människor. Detta är ”unique selling points” jämfört med anläggningar i t.ex. Alperna - ska Skistar mer systematiskt börja utnyttja det, eller måste deras platschefer också i fortsättningen gömma sig bakom ”det var ingen kampanj”-skrivningar om flyget?

 

För det fjärde: Ska skidanläggningarna bli skyltfönster för hållbarhet?

Att Fortums solceller driver ”solliftarna” i Åre har begränsad direkt klimatnytta, likaså att Löfbergs klimatsmarta kaffe serveras i Sälen - men den indirekta påverkan kan bli väldigt stor. Genom att visa hållbara lösningar i stort och smått kan skidanläggningar och andra besöksmål inspirera de tusentals människor som passerar varje dag - men då måste Skistar hjälpa besökaren att ta med sig inspirationen in i sin vardag.

 

För det femte: Är Skistar redo för konsumenter som gör aktiva, klimatsmarta val? Om Skistar inte upplevs vara konkreta och ambitiösa i sitt klimatarbete, kan konsumenten enkelt välja skidorter som bättre svarar upp mot klimatutmaningen. Det skulle slå hårt mot de delar av Sverige där Skistar är stora, så om inte Skistar inser klimatfrågans betydelse, bör nog alla vi som berörs av dess verksamhet påpeka det.

 

Skistar har tagit ett första steg genom att skriva en replik, även om den tyvärr enbart berör frågan om de haft en reklamkampanj eller ej. I ett nästa steg behöver Skistar visa att de tar klimatfrågan på allvar, och att de förtjänar vårt förtroende, vår respekt och våra pengar.

 

Mattias Goldmann

VD, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

DEBATT: Svar från Skistar: Vi bedriver ingen kampanj för flygresor

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons