Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket vill fortsätta salta E 14 och riksväg 87

/
  • Den här sortens ekipage kommer även i fortsättningen att trafikera E 14 i Bräcke kommun och riksväg 87 i Ragunda och Östersunds kommuner. Foto: Ingvar Ericsson

Det mesta lär i dagsläget tala för att Vägverket fortsätter att salta E 14 mellan Medelpadsgränsen och Brunflo samt riksväg 87 mellan Ångermanlanlandsgränsen och Östersund.

Annons

Enligt Jan-Erik Lundmark, chef för Vägverkets driftavdelning i Härnösand är dock inga definitiva beslut tagna.

– Vi ska lyfta fram våra kunders synpunkter samt för- och nackdelar kring miljö, framkomlighet och ekonomi och som det ser ut nu är det mest troliga att vi kommer att fortsätta. Jag vill dock se helheten innan jag säger någonting definitivt.

Ingenting talar dock för att saltningen kommer att utvidgas till ytterligare vägsträckor.

– Vi utför saltningen endast i sammanhängande stråk.

Vägverksregionens presschef Lennart Hellsing menar att vi inte längre har samma vinterklimat i Jämtlands län och att vi allt oftare får uppleva underkylt regn och liknande.

– Då finns det inga andra metoder än salt som fungerar och om det här klimatet fortsätter är det bara att utgå ifrån att det är saltning som gäller.

– Det är den tunga trafiken som behöver saltet.

– Med en personbil kör man saktare på halt underlag och som privatbilist klarar man sig ganska bra utan salt.

– Att vi saltat längs kusten har haft ett samband med klimatomslagen, och med det nya klimatet i inlandet står vi inför motsvarande problem.

Vägverkets saltning i vårt län skulle enligt den ursprungliga programförklaringen vara en försöksverksamhet.

I många och vida kretsar har motståndet mot saltet varit kompakt och bland annat har en enig kommunfullmäktigeförsamling i Bräcke uttalat sin avoga inställning.

Lennart Hellsing gör klart att saltning inte är något självändamål:

– Vi saltar när inget annat fungerar.

– Vi har ingen anledning att jävlas med jämtarna för sakens egen skull.

– Det här är ingen ekonomisk fråga. Det är nog mera så att klimatet jävlas med oss alla, och saltningen är en framkomlighetsfråga.

Mer läsning

Annons